Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av modell pÃ¥ pump  (läst 3862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thiasvovve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohus
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Val av modell på pump
« skrivet: 24 oktober 2013, 10:27:26 »
Hjälper en kompis med val.
Står mellan en Mitsubishi fh25 och TOSHIBA POLAR 25 -ND.
Fördelar/nackdelar mellan dem?
Vad skulle ni valt för placering?
Där lilla sovrummet varit skall en ny entré vara, och tanken
är att placera innedelen ovanför nya entrédörren.
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 10:39:10 av Thiasvovve »
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries  SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Val av modell på pump
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2013, 18:00:23 »
Hjälper en kompis med val.
Står mellan en Mitsubishi fh25 och TOSHIBA POLAR 25 -ND.
Fördelar/nackdelar mellan dem?
Vad skulle ni valt för placering?
Där lilla sovrummet varit skall en ny entré vara, och tanken
är att placera innedelen ovanför nya entrédörren.
Ingen av dom jag hade valt, men placering bör lämpligen vara i vardagsrummet. Om det är tv rum i samma rum, placering en bit bort från den delen. Ganska säker på att värmen kommer sprida sig fint i det huset, så det blir nog inga problem.
Ovanför ytterdörr är ok, men tillgängligt mått bör vara kring 35cm helst mer upp till tak.
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 18:21:35 av Lussebulle »
Daikin, vad annars?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell på pump
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2013, 19:33:36 »
En innerdel i TVrum/vardagsrum där man oftast tillbringar en stor del av tiden vintertid är ingen höjdare då man lätt blir störd av ljud eller blåst.
Men placering ovanför ytterdörren riskerar att störa en del in till sovrummet bredvid då den dörren är väldigt nära innerdelen.
Tror jag valt ovanför ytterdörren om det var mitt hus , alternativt om möblemanget tillåter under fönstret i vardagsrummet så den hamnar mittemot öppningen mot hallen.

DÃ¥ Lussebullen nästan bara skriver om Daikin sÃ¥ är det  lätt att gissa att det är en sÃ¥dan som han/hon rekomenderar och att han/hon antingen jobbar pÃ¥ Daikin eller säljer Daikins produkter  ::)
Vore kul att höra varför man inte ska installera en FH25 som trådskaparen har som förslag ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Val av modell på pump
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2013, 20:24:49 »
Skrev att ovanför ytterdörr är ok, men FH25 är hög finns risk att den inte får plats.

Sen skrev jag faktiskt bara att jag inte hade valt nÃ¥gon av dom. Det är du som pratar en massa om Daikin nu TS comfort.  ;)

Anledning att jag inte valt dom?
Jag tycker att melco jobbar med för höga kondenseringstemperaturer. Det blir enligt mig lite ojämn gÃ¥ng pÃ¥ maskinen.  Den har dyra reservdelar (om nÃ¥got händer efter fem Ã¥r).
Toshiba gillar jag inte helt enkelt, anledningen vill jag inte gå in på.
Daikin, vad annars?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell på pump
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2013, 20:44:29 »
Är inte Daikins modeller som är något att ha också 30cm på höjden och behöver ca 35cm ?

Sist jag köpte reservdelar till Daikin var dom allt annat än billiga  ;)

Kan inte jämföra så mycket med Daikins temperaturer då det var länge sedan vi marknadsförde dom.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell på pump
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2013, 21:10:07 »
Är det inte Toshibas höga temperaturer som du menar förresten ?

Då du verkar ha jämfört tempen på FH serien och någon modell av Daikin så kan du kanske lägga upp en graf/diagram som visar skillnaden då jag inte upplever det som någon speciellt ojämn gång
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Val av modell på pump
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2013, 21:59:16 »
Är inte Daikins modeller som är något att ha också 30cm på höjden och behöver ca 35cm ?

Sist jag köpte reservdelar till Daikin var dom allt annat än billiga  ;)

Kan inte jämföra så mycket med Daikins temperaturer då det var länge sedan vi marknadsförde dom.
Jo,dom flesta innedelar numera är stora.
Placering ovanför dörr blir därför mindre optimalt.
Det var därför jag tycker placering på annat ställe.
Kanske rent av en golvmodell är en bättre lösning?
Daikin, vad annars?

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Val av modell på pump
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2013, 22:03:08 »
Är det inte Toshibas höga temperaturer som du menar förresten ?

Då du verkar ha jämfört tempen på FH serien och någon modell av Daikin så kan du kanske lägga upp en graf/diagram som visar skillnaden då jag inte upplever det som någon speciellt ojämn gång
Det skulle ta mig ganska lång tid att få fram all sådan information.

Men här är en annan skillnad som är intressant:

MEN om jag skulle välja av trådskaparens val och inget annat så hade det blivit en Melco (fh25)
Daikin, vad annars?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell på pump
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2013, 22:40:05 »
Tycker golvmodeller är för dyra för motsvarande effekt och det fungerar bra att sätta tex en FH25 lågt med vingarna låsta rakt fram , så länge inte möbler eller liknande stör luftflödet förstås.

Jag trodde redan du hade några data/uppgifter på FH modellerna eller annat underlag redan att jämföra med motsvarande Daikin då du skrev om höga temperaturer och ojämn gång ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Val av modell på pump
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2013, 23:05:14 »
Ja det funkar att sätta vilken väggmodell som helst så, men hur snyggt blir det?
Golvmodeller tycker jag är värt den extra kostnaden om det är mer lämpligt. Tex om ovanför dörren inte funkar.

Tycker att trådskrivaren ska bjuda hem två experter och meddela deras syn på saken.
Daikin, vad annars?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell på pump
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2013, 23:23:53 »
Utseendemässigt tycker jag inte det är sÃ¥ stor skillnad om man nu inte bygger in golvmodellen i väggen sÃ¥ den blir diskretare. Beror dock pÃ¥ vilken modell som hamnar där och egentligen är väl inte nÃ¥gon modell nÃ¥got underverk av snygghet  :)
Tittar man bara på produktblad så har golvmodeller ofta även sämre effekt/effektivitet , med den stora ytan som en golvmodell har så tycker man att det borde vara tvärtom.

Kan hålla med om att besök av 2 till 3 återförsäljare är en bra ide då dom kan ha synpunkter på placering efter att ha sett alla förutsättningar på plats som tex möblering för val av plats på innerdel som ingen på tex ett forum kan ha med bara en planritning.
Bäst är om den så kallade "experten" har flera märken i sortimentet så han/hon inte är riktigt lika partisk som någon som bara säljer ett märke och dissar allt annat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Val av modell på pump
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2013, 06:52:18 »
och egentligen är väl inte nÃ¥gon modell nÃ¥got underverk av snygghet  :)
Finns ju en som sticker ut från mängden tummenupp

Håller inte med dig om att en ÅF ska ha "alla"märke. Det förvirrar bara slutkund. Max tre fabrikat är min åsikt
Daikin, vad annars?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35039
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av modell på pump
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2013, 08:47:02 »
Tror inte att medlemmarna uppskattar när olika aktörer börjar agera i försvar för sina produkter, och speciellt inte om man inte kan presentera bevis för sina påståenden.

Jag har faktiskt aldrig upplevt det vara några större problem med innerdelar som sitter nära tak, så länge det går få upp dem på konsollerna så tycker jag att skillnaden på om det är 5 eller 10 cm upp till tak borde vara försumbar för funktionen.
För effektiviteten i värmedrift bör en låg placering vara positivt, värmepumpen får arbeta med en lägre lufttemperatur, men det finns nog många som anser det bli fult, eller se konstigt ut.
Att köra värmepumpen som AC sommartid fungerar mycket dåligt med en låg placering av en vanlig innedel.
En placering ovanför ytterdörr är ofta bra då den som regel inte finns i närheten av TV eller sovrum, OM sovrummet i direkt anslutning till innerdelen används som sovrum kan det dock ligga något i TS rekommendation, kanske man skulle välja en annan placering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av modell på pump
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2013, 09:38:40 »
Jag skrev inte att återförsäljaren skulle ha "alla" märken utan att återförsäljaren helst skulle ha flera märken som du kan se i texten.
Olika märken och och modeller har olika för och nackdelar så det kan bli lättare att rekomendera en installationsplats med flera alternativ på tex storlek på innerdel eller om kunden vill ha någon specifik funktion.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad RF4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av modell på pump
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2013, 18:53:52 »
Min första värmepump var en golvmodell som blev åskskadad, bytte då till en Sharp som monterades lågt i hallen där golvmodellen suttit. Med väggmodellen blev det plats med skohylla under innedelen, detta fungerade lika bra. När denna pump tappade effekt efter ca 8 år slopade jag värmepump och använde bara elelement då elen var relativt billig i början av 90-talet. Upplevde ganska snart att inneklimatet blev sämre utan vp-n som fläktar och även renar luften, det kändes friskare med vp. Moterade då en Panasonic 9 ekeb på samma ställe, den gick felfritt i 10 år då jag valde att byta till en Mitsubishi FH25 för att få lite mer effekt när det blir under -15 och mer inställningsmöjligheter på utblåset. Min erfarenhet hittills (endast värmeläge) är att FH25-an fungerar utmärkt vid låg montering tack vare de dubbla ställbara klaffarna och en låg ljudnivå när den inte behöver fläkta för fullt. Detta är mina erfarenheter från villa 140 kvm med elvärme och luftvärmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!