Jag pratade med skattemyndigheten i den här frågan och det han jag pratade med sa var att schablonvärdet inte kommer från skattemyndigheten. Det kommer från branschorganisationen för värmepumpar (typ) så schablonen är ingen lag.
Det han sa var ju att man får göra ROT-avdrag arbetskostnade på om- och tillbyggnadsarbeten. Så det är väl i princip samma som arbetstiden gånger timkostnad delat på två.
Borrningen blir ju i princip hela arbetet ROT-berättigat som jag tolkar det. Sen det "rörjobb" som krävs. Däremot är själva installationen av värmepumpen inte ROT-berättigad enligt snubben på skattemyndigheten eftersom det kan likställas med att byta tex diskmaskin vilket inte räknas som en om- eller tillbyggnad av huset.
Det finns mycket utrymme för tolkningar här och om man ska hårddra det så kan en installatör ta 5000 i timmen för arbete och sälja pumpen, rör osv för en hundring (obs min tolkning inget som prövats i domstol vad jag vet). Det finns ett uppdrag granskning om just detta.
Det man dock inte kan göra är att lägga på arbetstid för att få ett större avdrag eftersom det jag antar skattemyndigheten gör vid en kontroll är att titta på rimligheten i arbetstid. Att timpriset är skyhögt tror jag dock är svårt att åka dit på, kolla
http://www.svt.se/ug/skatteverket-om-rot-fifflet-finns-inget-hinder-i-lagenMen för att svara på din fråga:
- Nej du måste inte använda schablonberäkning för ROT (det svar jag fick från skattemyndigheten).
- Ja du kan bli återbetalningsskyldig om det vid kontroll visar sig att du fått för stort ROT-avdrag. (men min tolkning är att fri konkurrens gäller och därmed kan hantverkare ha olika timpriser och olika pris på material)