0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grattis till fina siffror! Jag vill bara passa på att påpeka att SP:s test är lite missvisande för det lilla huset eftersom de har testat 10 kW-pumpar i båda scenarion, och för det lilla energibehovet är de egentligen feldimensionerade. Om de hade testat mindre pumpar finns ingen anledning att tror att de andra tillverkarna skulle vara sämre för små hus än för stora. De förklarar det själva:http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=1"Generellt i detta test är årsvärmefaktorn något lägre för värmepumparna i hus med lågt energibehov jämfört med i hus med högre energibehov. Det beror på att effekten på värmepumparna är den samma för båda husen och att värmepumparna är onödigt stora (överdimensionerade) för ett hus med lågt energibehov, dessutom blir investeringskostnaden onödigt hög."Samtidigt visar det ju på en av styrkorna med en inverterpump, att samma pump är effektiv vid både högt och lågt energiuttag.
Intressant, grattis Enligt vilken standard/er utförs dessa mätningar?
Härmed har vi fått ta del av testresultaten från testet som har pågått hos SP.Lilla huset golvvärme: Konkurrenter: 3,2-4,5 SCOP. Daikin: 5,0Lilla huset radiatorer: Konkurrenter: 2,8-3,7 SCOP. Daikin:3,9Stora huset golvvärme:Konkurrenter: 3,5-4,9 SCOP. Daikin 4,8Stora huset radiatorer: Konkurrenter: 3,0-3,9 SCOP. Daikin 3,8Dessa testresultat är prel. och skall valideras.MvhDaikin
Ovan är då mätt vid 0 °C och 45 °C antar jag?Vilka värden vid exempelvis 0 °C och 35 °C? Har dessa också mätts?
Hur kan det bli så att siffrorna för det stora huset är sämre än för det lilla? Maskinen var väl på 13kW. Då borde väl det stora huset passa er bättre?Hur gick det med varmvattnet?
Har det mätts ljudeffektsnivå vid olika belastningar av pumpen i samband med SP:s tester? Hade varit mycket intressant att höra hur tyst den är på lägsta effekt (vilket jag tror räcker för oss stora delar av året) samt runt 6kW vilket jag tror är max vad vi behöver.[/quoteOberoende ljudtester är dyra.Vi har mätt en ljudniva hos SP.Vi mätte 45,5 dB i SP vid 10 kW.I egna tester ligger vi mellan 32 och 45 dB inom 2,5-10 kW.MvhDaikin
Oberoende ljudtester är dyra.Vi har mätt en ljudniva hos SP.Vi mätte 45,5 dB i SP vid 10 kW.I egna tester ligger vi mellan 32 och 45 dB inom 2,5-10 kW.MvhDaikin
COP på en värmepump varierar med många faktorer.En av dem är framledningstemperatur, den andra är effekt/belastning.Då värmepumpens COP blir sämre vid högre effekt och framledning så påverkas SCOP negativt relativt de lägre lasterna.I hög framledning och hög effekt så är vår maskin mindre effektiv än vid lägre laster.