0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det cirkulationspumpen som är trasig?Nu börjar det bli kallt! I somras tömde jag systemet och kopplade loss en radiator i källaren, och lät sedan värmen vara avstängd tills i höstas. Då öppnade jag kranarna ovanpå värmepumpen (Thermia Diplomat Optimum TWS) och ändrade från enbart varmvattendrift till att även värma radiatorerna. Det visade sig dock att det endast är den gamla delen av huset (halva huset) från 1947, med sina grova rör som får värme. Den nya halvans radiatorer (från 2010) är helt iskalla. Dessa försörjs av 22 mm rör. Hur kan det komma sig? Det är inget fel på kulventilerna på vilka del nya slingan är kopplade genom. Min gissning är att det kan vara cirkulationspumpen som stannat, och att den gamla slingan hålls varm med hjälp av självcirkulation, men att varmvattnet inte "bryr sig om" att även cirkulera i den nya, lite smalare slingan. Det är fem radiatorer på varje slinga (plus två i källaren i det gamla systemet, men dessa nästan helt avstängda). Om det kan ha någon betydelse så nämner jag att den nya slingan är t-kopplad nästan direkt efter värmepumpen. Kan det vara något annat än cirkulationspumpen? Det borde inte vara stopp i rören, då jag tömt systemet två gånger.
Nu börjar det bli kallt! I somras tömde jag systemet och kopplade loss en radiator i källaren, och lät sedan värmen vara avstängd tills i höstas. Då öppnade jag kranarna ovanpå värmepumpen (Thermia Diplomat Optimum TWS) och ändrade från enbart varmvattendrift till att även värma radiatorerna.
(Rören till den radiator som togs bort, är pluggade där de grenar från huvudrören. Det sitter kulventiler där nu, då jag ska koppla in en ny radiator så småningom. Det är förresten ett tvårörssystem.)