Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FOMA AW 6200 - ingen värme trots normal funktion  (läst 2478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erikskol

  • Gäst
erikskol
FOMA AW 6200 - ingen värme trots normal funktion
« skrivet: 22 oktober 2013, 20:27:49 »
Hej! Foma AW6200 inöpt, begagnad, sÃ¥ man fÃ¥r ju vad man  (inte) betalar för: har dockat den mot en CTC elpanna pÃ¥ returen frÃ¥n radiatrorsystemet, innan returr gÃ¥r in i shunten. Allt ihopkopplat som det ska, "pys" märktes när kopplingsslangarn sattes ihop med utedelen.  Inga felmeddelande pÃ¥ panelen, kompressorn tuffar pÃ¥ utan uppehÃ¥ll.

Allt verkar alltså frid o fröjd.

Men, ger ingen värme till systemet. Gasröret precis bredvid returröret (det stora) är närmast brännhet (55 gr), och det smala svalt (27-28 gr): men ingen uppvärmning av vattnen. Returvattnet samma temp som framledningsvattnet till vp.

Fått tips om att de (dubbla blir de ju) circpumpara gör att den inte värmer upp, men satt ner pannans circupump på lägsta, inget händer.

Läst i en tråd om att det troliga är gasbrist, eller kan det vara luft i systemet upptill som gör att värmen inte överförs som den ska?

Tacksam för tips om vidare felsökning,

Erik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FOMA AW 6200 - ingen värme trots normal funktion
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2013, 07:41:44 »
LÃ¥ter som gasbrist.
Frostar utedelen på nåt alls?

Om du har tillgång till en tångamperemeter borde du kunna se om den tar så mycket ström som den borde.
Max förbrukning brukar stå på gaveln av alla värmepumpar, och om du har stort värmebehov (dra på till max) så skall den dra i närheten av den uppgivna maximala strömmen, brukar vara runt 10A, men jag vet inte hur mycket de där skall dra.

Om den tar avsevärt mycket mindre så är det troligen för lite gas, eller så är kompressorn kass, kan inte skapa tillräcklig kompression.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: FOMA AW 6200 - ingen värme trots normal funktion
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2013, 08:47:00 »
Lite drygt 7A bör den nog ta på max så det bör du kolla som Rickard skriver.
Om du hade haft luft i vvx inne borde vpn löst ut.
Har du gasbrist kan hetgasen ff bli varm men ger dåligt utbyte i vvx. Ungefär som du beskriver.

erikskol

  • Gäst
erikskol
SV: FOMA AW 6200 - ingen värme trots normal funktion
« Svar #3 skrivet: 09 november 2013, 14:18:27 »
Tack för tipsen. Väntar på en servicetekniker som kan fylla på R410.

FrÃ¥ga 1) Jag fick frÃ¥n bÃ¥de den kunniga kille som jag köpte VP frÃ¥n samt frÃ¥n rörpularen som installerade kopplingarna rÃ¥det att koppla in den vid returledningen frÃ¥n radiotarkretsen.  Dock har jag en El-panna CTC Excellent frÃ¥n Ã¥r 2000, inte II, men när jag läser pÃ¥ installation/servicemanualen har ju den faktiskt en anslutning för "Ackumlerin Fjärrvärme" som jag undrar om det inte är bättre att jag ansluter pÃ¥ ? DÃ¥ kan väl VP hjälp till att höja tempen? Eller orkar den inte det, även om jag sätter panntempen pÃ¥ endast 55?  Är den helt enkelt inte gjord för att kunna ta emot en rel. lÃ¥g VP-temp?

FrÃ¥ga 2) Om jag nu behÃ¥ller den i nuvarande inkoppling, hur reglerar jag dÃ¥ sÃ¥ att LVVP gÃ¥r mot radiatorsystemet hela tiden och inte shunten frÃ¥n pannan? Värmekurvan pÃ¥ huset är nu inställd mycket lÃ¥gt (har en mycket välisolerat nyrenoverat hus) sÃ¥ att jag hÃ¥ller bra temp vid framled temp pÃ¥ 31-28-24 vid  -5, +1, +11 gr. Om jag nu ex sätter LVVP pÃ¥ 35, mÃ¥ste jag dÃ¥ ju genast begränsa alla radiatorventiler (de stÃ¥r alla nu helt öppna efter läsning pÃ¥ detta forum), annars blir det väldigt varm i huset, eller skall jag använda  rumsgivare till LVVP? Är det nÃ¥gon lösning som är bättre än den andra?

MVH
Erik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FOMA AW 6200 - ingen värme trots normal funktion
« Svar #4 skrivet: 09 november 2013, 14:55:12 »
Går det koppla in en rmsgivare som startar stannar värmepumpen så är det ju en helt OK funktion, försök hitta en smart termostat med liten diff.
Smart som i att du kan ställa till och frånslagsfördröjning.
conrad.se brukar ha en uppsjö olika termostater som kan mer än bara växla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!