Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
hur pålitliga är stålombundna slangar?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: hur pålitliga är stålombundna slangar? (läst 3389 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
skrivet:
20 oktober 2013, 10:38:11 »
Citera
Jag har bara kallvatten i huset. Men den mängd vatten som varit i rören mellan golv och blandare hinner värma sig tillräckligt för ge lite ljummet vatten när man tvättar händerna.
Så då slog det mig. Ifall jag kanske gör två loopar bakom/i kommoden med hjälp av stålombundna slangar så får jag ju mer ljummet vatten ut i blandaren.
Frågan är hurpass jag vågar lita på att dessa håller i all evighet?
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
SV: hur pålitliga är stålombundna slangar?
«
Svar #1 skrivet:
20 oktober 2013, 11:07:20 »
Citera
Det håller säkert, används ju till disk- o tvättmaskiner.
Men En rulle trädgårdsslang ger lite mer ljummet vatten..och håller nog ett bra tag oxå?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #2 skrivet:
20 oktober 2013, 11:17:36 »
Citera
Lite bökigare att gömma trädgårdsslangen i kommoden bara.
Nä men jag är förvånad hurpass varmt/mycket vatten jag ändå får av de relativt raka rör jag har idag. Då borde två loopar bli rätt trevligt.
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #3 skrivet:
20 oktober 2013, 12:46:38 »
Citera
De håller nog, jag hade en värmepump där kondensvatten röret från utedelen som skulle ledas in till golvbrunnen(Bosch) var feldraget. Det hade stått och droppat ner på en flexslang i 4 år. Stålet var helt korroderat på 5 centimeter och när sedan pannan fick tuppjuck och säkerhetsventilerna inte öppnade, så bildades en blåsa av den inre gummislangen som sprack. Eftersom det var kallvatten in i pannan som hade flexslangen så uppstod en STOR flod, stod 15 cm vatten i hela pannrummet och intillliggande förråd. Inte bra...
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
20 oktober 2013, 17:42:59 »
Citera
Annars fixar 145an vv så det räcker till
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #5 skrivet:
20 oktober 2013, 17:44:31 »
Citera
Jovisst, fast då står folk och spolar i en halv evighet för få fram varmvattnet.
Behöver nog optimera min stam som firman chansade fram dimensionerna på.
Loggat
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
«
Svar #6 skrivet:
22 oktober 2013, 13:13:51 »
Citera
Enligt BBR får "slangställ ej förekomma". Alla fabrikat är inte ok för fast installation. Beulco Mixinox endast till disk och tvättmaskin. Ventil skall stängas efter nyttjande. Termopar är ok men ventil skall stängas om förskrifter anger att ventil skall finnas??? Tvätt och disk. Gäller även kaffebryggare, vattenautomater etc. Mao. Slangställ är knepigt att sätta in hur som helst om man vill vara garderad. Beulco lämnar 10års garanti om man följer anvisningarna. Vis av erfarenheten fick jag 5000 i "goodwill" vid en vattenskada då en slang (Mixinox) brustit till en duschkabin. Man hänvisade till att ventilerna skulle stängas efter nyttjande å jag hade inte informerat husägaren om detta. Nu har man ändrat lite i deras drift & skötsel och man skriver "Bör" stängas efter nyttjande. Vad är då "Bör" ställde jag frågan till en representant från Beulco. Jo "synnerliga själ skall föreligga för att inte stänga ventilen i fråga". Tex. Om man ansluter en tvättmaskin med automatdosering så måste vattentrycket vara på hela tiden. Annars funkar inte doseringen enligt Elektrolux. Då plötsligt är det ok med fast tryck på slangen. Tydligen är slangen säkrare om synnerliga själ finns???
. "Är inte det faktum att, om jag stänger ventilen kommer inget kaffe eller vatten, ett synnerligt själ?" Nästa fråga var. För att garantin skall gälla får inte slangen vara monterad på en rörlig installation där rörelser kan uppstå så att nötningar på slangen kan uppstå. Någon som sett en stillastående tvättmaskin?? Då orkade inte Beulcos representant lyssna längre.
.
Tvätt och diskmaskiner som levereras med slangställ är ok eftersom dom är typgodkända som produkt tillsammans med fabriksmonterad slang.
Det blev ett långt inlägg, men jag blir lite upprörd när tillverkare garderar sig med hängslen och livrem och låter oss entreprenörer ta smällen när nåt sker. Jag brukar numer använda pexrör med anslutningskopplingar på. Det blir nämligen klassat som rörinstallation och inte slangställ.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #7 skrivet:
22 oktober 2013, 15:55:06 »
Citera
Min slang såg ut så här efter 4 års dropp på den
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1586
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
LG86
Frazze62
jishi
dan3051
Mike
Forbina42
johanfl
rocas
Rdx
Smurfen.
lubbis
HenkeVamos
wiknil
Heat?
Niklaspe
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info