0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ja, enklast vore en form av taxameter som på en display räknade upp månadens straffavgift allt eftersom man körde för fort. Kanske i kombination med en extra förarutbildning i höghastighetskörning. Med rätt utbildning får köra 20, 30 eller 50 km/h över den gräns som gäller för alla andra.
Nej, en ägare av fordon kan inte fällas för några brott andra gör med hans bil.Det var så med parkeringsböter också, och av den anledningen tog de bort brottsrubriceringen av felparkering för många år sedan. Då går det bra att ställa ägaren till svars.I Sverige ger det verkliga böter (utöver att man kan bli av med lappen), tom dagsböter att köra för fort, det räknas som ett riktigt brott.Eftersom man inte vill sänka straffskalan för detta hemska brott, så kan man heller inte "bagatellisera" själva handlingen till ett brott mot ordningen, vilket en felparkering numera räknas som.
Jo det varnas med skylt om det är en fast kamera.Däremot varnas det inte om de ställt ut den där mobila skrindan Den ställer de ut för att dryga ut kassan samt när de känner för att vara extra taskiga mot allmänheten, det är enbart därför...
Jag klarade mig precis ifrån släpvagnskamera på ett ställe, och där traskade en polisman för att sätta ut en "varningsskylt".Jag tror dom måste varna för kamera, men det gäller ju tyvärr inte vid laser-mätning.
Konstigt nog åker en del fast ändå...