0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Jag är inte rädd för övervakning.
Var det inte nåt försäkringsbolag som testade GPS-loggning av utvalda kunder för nåt år sen?
T.o.m. Merkel i Tyskland börjar bli f-d..iaf för egen del.
Tror aldrig det skulle funka, allt för många kameror skulle bli saboterade för att det skulle vara möjligt.
Konstigt att vi inte redan har det här systemet i sverige... Men som de sa i artiken det länkades till tidigare så blir ju problemet (tack och lov) ansvarsfrågan. Går ju aldrig att bevisa att det var jag som körde hela sträckan. Det kanske hoppade ut en gubbe ur skogen, sätte sig i min bil och körde i hundranittio innan han hoppade ut igen före nästa kamera. Lösningen på detta är väl att det blir som med med trängselskatten? Fordonsbundet, och så kan de väl kalla påfundet för "hastighetsavgift" och dra beloppen från ägaren direkt via autogiro...
Det är problem med grundlagen i detta fall. Av ngn anledning så ser man ingen möjlighet att "runda" den och införa ägaransvar som i andra länder för fordon.
Vad gäller i Sverige? Finns det inte ägaransvar?Kan du berätta lite om vad som gäller? Den som äger fordonet får i regel hem ett brev, eller?här gäller att - om man t.ex. kör upp till 20 kmh för fort - får man ett anonymt straff, betalar man straffet (i regel upp till 500 SEK) är problemet löst.
Att bevisa att det var du som körde: Tror här finns det olika regler i olika länder. Vad jag vet har vi fått kameror i Österrike som fotograferar "frontsidan" så att man får med ansiktet (eller vad det var)....
Så är det även i Sverige. Bilen fotas, fotot skickas elektroniskt till en särskild avdelning hos Polisen där man börjar med att matcha personen på bilden med lagrade körkortsbilder på ägaren och eventuella familjemedlemmar. Hittar man nån som liknar personen som körde så skickar man boten till den personen. Lyckas man inte med det så skickar man ett brev till bilägaren och frågar vem som körde