Ny på på detta fantastiska forum... Jag har fått tag på två skrotade Nibe f750 utan styre som jag bygger ett egen styrsystem till. Finns det någon som kan hjälpa mig med följande frågor.
Kompressormodulen har demonterats från nibe tanken och laddar nu en Aquaterm solar 750 tank
Vad är max frekvensen man kan köra kompressorn? Inverterns parameter för max frekvens är ställd på 240Hz. Jag gissar att detta inte är relevant utan det regleras över modbus från Nibes styrning.
Vid vilken temperatur skall jag begränsa avluften / förångartemp? Nu körs invertern enligt följande, Börvärde tank. 40grader med PI regulator, 40Hz-120Hz, Min Avluft -15 grader med PI-regulator som sänker frekvensen
Avfrostningen har jag programmerat enligt följande:
- Kompressorn startar
- Då avluften sjunker under -3 startar en timer som vänta 60 minuter varefter kompressorn stannar
- Kompressor startar på nytt då avluften stigit till + 6
Jag ska även senare montera en tryckdiffgivare över förångaren som hjälper till att hitta avfrostningsstart. alt. hitta data för BS1 vad den ger för utsignal som funktion av flöde
Nu till problemet.
Kompressorn klarar inte av att ge mera en 3kw effekt fastän den borde kunna ge 6,5kw
Mätdata enligt följande
Uppskattat luftflöde mha pitotrör ca 80l/s
Uppmätt vattenflöde 1100l/h
Avluft -14
Frånluft 15 (Kondenserar 12-15 liter per dygn
Huset är ett 3 lägenheters radhus med ftx i 80m2 + frånluft från 62m2 och 40m2
Därav lite lägre frånluftstemp en normalt