Har bott i nuvarande hus sedan två år tillbaka och blir allt mer nyfiken på hur min bergvärmepump fungerar och om allt är rätt inställt. Pumpen är en Thermia Villabas 60 från 1999, en version helt utan display. Jag tycker mig uppleva att kompressorn går ganska ofta, men har i ärlighetens namn inte på något vis räknat hur många gånger den är i gång varje timme, inte förrän nu ikväll. Ska man gå på det korta testet under två timmar, går kompressorn i snitt 2 ggr per timme. Låter mycket?
Se bilder nedan som kanske kan hjälpa till. Just nu är det 5 grader varmt ute. Kompressorn gick för en stund sedan och temperaturmätarna som visas nedan stod då på 35 respektive 39 grader. Två minuter senare tog jag bilderna nedan och redan då var temperaturen på 35 och 35.
Samtliga radiatorer på övervåningen (1 planshus med inredd källare) är avstängda för tillfället. Samtliga i källarvåningen är öppna. Antalet radiatorer är i stort sett lika per våning.
Se även tryckmätaren vid det röda kärlet (expansionskärl?). Ser det okej ut, eller bör man fylla på? I så fall, hur tusan ökar man trycket?
Idiotfrågor kanske, men bruksanvisningen till pumpen är inte direkt till någon större hjälp.