Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nyinstallation 1245F, 8KW
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nyinstallation 1245F, 8KW (läst 2334 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
BerOlle
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
BerOlle
Nyinstallation 1245F, 8KW
«
skrivet:
11 oktober 2013, 16:34:53 »
Citera
Hejsan alla värmepump proffs!!!Har installerat sjövärme i augusti och har haft igång pumpen i ca:2 månader och idag tog jag en logg.
Har kollat på forumet här och försökt och justera in pumpen så gott som jag kunnat...Är en glad amatör!!
Nu till min fråga: Hur ser min logg ut...och vad behöver ändras på??
«
Senast ändrad: 11 oktober 2013, 17:05:06 av BerOlle
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19467
Karma +15/-16
Smurfen.
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #1 skrivet:
11 oktober 2013, 17:23:06 »
Citera
Tycker det ser ok ut enda skulle möjligtvis vara att vp värmer rätt högt över börvärde när den går. Du kanske får många starter om du ökar gm för start av kompressorn något så den inte värmer så högt kan säkert bli annat när det blir kallare ute också. Tyckte kb såg ganska kall ut 4.8 grader brukar ju vara rätt varmt i sjöar den här tiden ligger slangen där det är djupt ?
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
BerOlle
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
BerOlle
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #2 skrivet:
11 oktober 2013, 18:08:47 »
Citera
Tack Smurfen för dom ganska uppmuntrande orden
Kanske KB värdet kan förklaras med att jag bor högst upp i Sverige (Norra Norrbotten)...I.o.f.s. är inte sjön så djup...kanske 5 m. på djupaste stället...jag har 500 meter slang varav ca: 380 meter slang är i vattnet.
Jag har 732 kompressor starter på 2 månader (62 dygn)= 12 starter/dygn.....Låter det bra??
Diffen på BT10 och BT11...är väldigt högt (6,2 °C)...har läst nånstans att det bör ligga på ca: 3 °C, hur ändrar man på det??
Tacksam för svar??
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19467
Karma +15/-16
Smurfen.
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #3 skrivet:
11 oktober 2013, 18:26:17 »
Citera
Tyckte diffen såg ok ut men missade att det var - på utgående kb
Om du håller inne bakåt knappen kommer du till installatörs menyn där kan du ändra hastigheten på cirkpumpen till kb och den ska ökas och 3 grader blir
Det brukar rekomenderas 7 grader på varma sidan men jag skulle nog hellre se lite högre diff nu när kb är varmt och framledningen låg så lämnar vp högre effekt så justera till ca 8 grader så blir det nog toppen till vintern och det ställer du på nästan samma ställe och det är läge värme du ska justera läge ekonomi är när kompressorn står och den ska stå lika eller lägre bara du får varme på alla radiatorer.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
BerOlle
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
BerOlle
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #4 skrivet:
11 oktober 2013, 20:34:22 »
Citera
Hur får jag diffen och bli mindre på köldbärare BT10 och BT11?? så det blir ca 3°C ??
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #5 skrivet:
11 oktober 2013, 20:49:12 »
Citera
I meny 5.1.9 kan du höja hastigheten på KB-CP. Enl tidigare måste du hålla inne "tillbaka-knappen" i ca5-10 sekunder för att komma åt dessa menyer.
Har ett svagt minne av att nya 1245:an har självjusternade KB-hastighet, ett läge "auto"? När du ändå är inne och rotar där kan du ju se om den står i auto eller manuellt läge, står den inte i auto kan du ju pröva att slå över den.
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
BerOlle
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
BerOlle
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #6 skrivet:
11 oktober 2013, 21:32:16 »
Citera
Tack Smurfen och Pyckonen för råden....har ändrat på KB CP från 80% till 86%.....ska kolla senare om det blev nå skillnad.....återkommer om problemen kvarstår...
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19467
Karma +15/-16
Smurfen.
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
«
Svar #7 skrivet:
11 oktober 2013, 23:06:01 »
Citera
Du kommer antagligen få ha den på max eftersom du har lång slinga.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nyinstallation 1245F, 8KW
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1236
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info