0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vid +7°C ute var temperaturen på vattnet till radiatorerna inte riktigt +55°C för värmepumpen från Toshiba och vid-15°C ute och samma temperatur till radiatorerna startade inte värmepumpen utan eltillsatsen fick gå på.
(dessutom mer garantitid på Toshiban samt att den kommer installeras från ett större bolag).
Daikin har 2 år garanti + 4 års trygghetsgarantiToshiba har 5 års totalgaranti.
Daikin är störst i världen med över 45000 anställda, förvisso inte dom som installerar, kanske det du menade.Nej
Nej Daikin har 5års totalgaranti, som bekostas av Daikin själva utan inblandning av försäkringar. Vet inte Toshibas villkor.
Daikin maskinen är större, effekten är 2,3-10kW.Om innedelen är en EHVH08 vilket det bör vara eftersom du skriver 260l VVB så blir det en snyggare installation om du nu hade platsbrist.
Syftade på installatören. Dock inte alltid säkert att ett stort bolag gör ett bättre jobb, men risken för konkurs är troligen mindre (kan ju vara skönt om samma företag fixar med service vid behov).Om detta stämmer så låter det ju bra, konstigt att det var skrivet annorlunda i min offert. Jag får kolla med installatören.Hittar faktiskt inte vilken innerdel som är inräknad, bara att den är på 260l. På bilderna ser detta ut som en mycket snyggare installation är Toshiba. Helt klart värt en del för mig. Att det är en kraftigare pump skadar ju inte heller.Ovan motiverar kanske en prisskillnad på 10 000kr, tror dock inte att jag rent ekonomiskt kommer tjäna på Daikin, men den kommer att snyggare/smidigare i "panrummet" (grov-entré sammankopplad med övriga huset utan dörr att stänga, så tyst innerdel är också viktigt).Spontant så tycker jag att Daikins alternativ ser mycket bra ut och det verkar ju som de flesta är nöjda med deras värmepumpar.