Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
isolera garagetak
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: isolera garagetak (läst 13797 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Donk
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Donk
isolera garagetak
«
skrivet:
09 oktober 2013, 16:22:11 »
Citera
har bytt garagetak från gammalt platt till riktiga takstolar i limträ limträt är 270mm höga så jag tänkte isolera med en 195 mm skiva imellan takstolarna detta lämnar ju en klart tillräcklig luftspalt, dock har jag blivit rådd att använda takstolsskivor som har papper på båda sidor denna är dock jävligt dyr tycker jag runt 200 kr m2 istället för 80 frågan är ju om man verkligen behöver dessa ? ovanpå svallen ligger det bandtäckt plåt och det är underspikning gjord vid sidorna så det är ju inte direkt så att det kommer blåsa rakt in även om det givetvis inte är helt tätt, luftspalten blir ju ett par centimeter bara tror ni pappskivan på isoleringen är värd de extra pengarna ?
/A
Loggat
Tågråttan
Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3644
Karma +1/-0
Kön:
Jag gillar inte OST.
Tågråttan
SV: isolera garagetak
«
Svar #1 skrivet:
09 oktober 2013, 18:49:31 »
Citera
Varför välja så dyr isolering, kan jag ha missat någon byggnorm
Fungerar det inte med vanlig isolering och det sista lagret med papp ovanpå isoleringen!
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/isolering-byggplast/isoleringsskiva-lambda-36/61011011/byggmatta-95-mm-pappersbekladd
Loggat
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm. Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.
2011: 14 975 kWh.
2012: 17 214 kWh.
2013: 15 451 kWh.
2014: 10 535 kWh.
2015: 13 254 kWh.
2016: 14 867 kWh.
2017: 15 812 kWh.
2018: 16 391 kWh.
2019: 15 466 kWh.
2020: 16 099 kWh.
2021-06-06 10451kWh.
2021: 16 434 kWh.
2022: 11 841 kWh.
2023: 10 932 kWh.
6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4, 435-657kwh/år.
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter:
Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor. Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP" och total elförbrukning.
Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.
Donk
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Donk
SV: isolera garagetak
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2013, 19:53:20 »
Citera
Hade funkat om jag inte hade isolerat inifrån blir jäkligt knöligt att lägga ut mattan först under luftspalt sen vanlig isolering sen gles och sen gips
/A
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
SV: isolera garagetak
«
Svar #3 skrivet:
09 oktober 2013, 20:02:58 »
Citera
Kan du inte fixa en lucka i gaveln och lägga in nån billig remsad skiva typ masonit överst först som vindskydd och forsätta underifrån efteråt??
Ska isolera en 15kvm friggebod pss själv, tipsade grannen, som prototypade (gjorde misstagen som man inte behöver upprepa) åt mig. Det löste sig med gavellucka som sagt.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
SV: isolera garagetak
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2013, 21:39:23 »
Citera
Skall du gipsa ser jag inte varför du skall ha papper på båda sidor, jag hade kört 220 mm med papp på bara ena sidan. Eller jag är inget fan av papp, den brukar lossna och rulla ihop sig av fukten varpå luftspalten blockeras. Men skall det vara snabbt, smidigt o billigt så hade det blivit så iaf.
Personligen hade jag spikat tegelläkt (25x50 eller 25x38) på högkant upp mot taket och spänt en fibervär mellan dem, det hade gett en luftspallt på 50 el 38 mm omöjlig att "förstöra". Därefter mosat i 220 mm opappad isolering. Skall det vara uppvärmt hade jag sedan reglat 45x45 (gärna 45x70 på "högkant") på cc60 o mumsat i 45 (70) isolering innan det fick bli ångspärr och 28x70 gles på cc30.
Nu vet jag att ångspärr är ett klassiskt trät-ämne i garage som är "måttligt" uppvärmda, men ändå.
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: isolera garagetak
«
Svar #5 skrivet:
10 oktober 2013, 08:05:15 »
Citera
Jag har isolerat min vind underifrån med 50mm gullfiberrulle med papp längst upp. Det är inte så svårt att få till. Största problemet var att det är ett timmerhus med långt ifrån standardmått mellan takstolsstockarna...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Tågråttan
Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3644
Karma +1/-0
Kön:
Jag gillar inte OST.
Tågråttan
SV: isolera garagetak
«
Svar #6 skrivet:
10 oktober 2013, 14:37:00 »
Citera
Förr fanns det i alla fall speciella hållare man klistrade upp och sen tryckte man fast isoleringen rakt igenom, den förhindrade att isoleringen ramlar ner tills man hann få upp skivorna..
Om det finns liknande idag, men det gör det säkert och förmodligen ännubättre
Loggat
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm. Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.
2011: 14 975 kWh.
2012: 17 214 kWh.
2013: 15 451 kWh.
2014: 10 535 kWh.
2015: 13 254 kWh.
2016: 14 867 kWh.
2017: 15 812 kWh.
2018: 16 391 kWh.
2019: 15 466 kWh.
2020: 16 099 kWh.
2021-06-06 10451kWh.
2021: 16 434 kWh.
2022: 11 841 kWh.
2023: 10 932 kWh.
6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4, 435-657kwh/år.
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter:
Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor. Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP" och total elförbrukning.
Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.
Donk
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Donk
SV: isolera garagetak
«
Svar #7 skrivet:
10 oktober 2013, 18:54:12 »
Citera
lucka går inte då det är "öppet " är bara en rejäl limträbalk i mitten sen takstolarna ut till väggarna, innertaket kommer alltså ha samma lutning som yttertaket, sätta vindpapp på regel sen isolering var en bra ide, väntar på offert på isoleringen med papper på hittade den till lite mer humana priser.
/A
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
SV: isolera garagetak
«
Svar #8 skrivet:
10 oktober 2013, 19:30:32 »
Citera
Aha, ja då blir det ju en annan sak.
Det betyder att du har ordnat med luftning ovanför isoleringen, inte bara vid takfot mellan stolarna utan också vid nock på varje sida om nockregeln?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Tågråttan
Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3644
Karma +1/-0
Kön:
Jag gillar inte OST.
Tågråttan
SV: isolera garagetak
«
Svar #9 skrivet:
10 oktober 2013, 20:10:32 »
Citera
Nu fattar jag hur du ska isolera, trodde du bara skulle rulla ut isoleringen mellan hanbjälkarna..
Sätt fast distanser på takstolarna och sen masonit, jag hade inte varit nöjd med bara en vindpapp..
isoleringen brukar sitta fast tillräckligt mellan takstolarna för att sätta upp resten utan att den ramlar ner..
Loggat
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm. Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.
2011: 14 975 kWh.
2012: 17 214 kWh.
2013: 15 451 kWh.
2014: 10 535 kWh.
2015: 13 254 kWh.
2016: 14 867 kWh.
2017: 15 812 kWh.
2018: 16 391 kWh.
2019: 15 466 kWh.
2020: 16 099 kWh.
2021-06-06 10451kWh.
2021: 16 434 kWh.
2022: 11 841 kWh.
2023: 10 932 kWh.
6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4, 435-657kwh/år.
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter:
Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor. Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP" och total elförbrukning.
Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.
Donk
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Donk
SV: isolera garagetak
«
Svar #10 skrivet:
10 oktober 2013, 20:25:35 »
Citera
stolarna ligger ovanpå nockbalken så luftspalten blir från sida till sida, finns ingenstans att sätta ventil i nocken utan att borra hål i stolarna
/A
Loggat
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
SV: isolera garagetak
«
Svar #11 skrivet:
11 oktober 2013, 00:38:17 »
Citera
Masonit/vindpapp/fiberduk har ju egentligen bara ett enda syfte, och det är ju att se till att luften står still i isoleringen så inte värmen blåser bort. Så i motsats till Tågråttan hade jag nöjt mig med det mesta.
Fiberduks-varianten är inte billig per rulle om man nu skall snåla så mycket som möjligt, men den fyller sin funktion bra mycket bättre än pappad isolering där pappen släpper och rullar upp sig och är inte fullt så organisk som en masonitskiva. Sätter man bara fiberduken åt rätt håll så den andas korrekt är den att föredra i mina ögon.
Smaken är som baken o man gör som man vill, bara man inte kör med argument såsom "så har man alltid gjort" då det biter dåligt på en yngling som mig.
Du behöver få nocken ventilerad på ngt sätt, mögelstoppar etc etc fyller en mycket viktig funktion. Kanske finns några söta "huvar" av ngt slag du kan få till eller lägga igen själva nockspalten med en "hatt" som låter varm o fuktig luft att lämna konstruktionen?
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
Tågråttan
Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3644
Karma +1/-0
Kön:
Jag gillar inte OST.
Tågråttan
SV: isolera garagetak
«
Svar #12 skrivet:
11 oktober 2013, 14:21:06 »
Citera
Du är kunnig inom bygg, det har jag förstått sen tidigare och har säkert ha rätt!!!
Men känns det inte rejälare med en masonit, sätts det vissa distanser mitt på masoniten så kan aldrig luftspalten försvinna.. Vet inte om dukarna/vindpapp verkligen kan garantera det
Men så är jag gammal och gör helst så som jag alltid har gjort
Sen kanske masoniten är sämst ändå
Loggat
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm. Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.
2011: 14 975 kWh.
2012: 17 214 kWh.
2013: 15 451 kWh.
2014: 10 535 kWh.
2015: 13 254 kWh.
2016: 14 867 kWh.
2017: 15 812 kWh.
2018: 16 391 kWh.
2019: 15 466 kWh.
2020: 16 099 kWh.
2021-06-06 10451kWh.
2021: 16 434 kWh.
2022: 11 841 kWh.
2023: 10 932 kWh.
6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4, 435-657kwh/år.
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter:
Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor. Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP" och total elförbrukning.
Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
SV: isolera garagetak
«
Svar #13 skrivet:
11 oktober 2013, 17:07:33 »
Citera
Kan ju kosta på mig att förklara min högst personliga motivering till just fiberduk/väv framför just masoniten i detta fall.
Masoniten o fiberduken/väven stoppar vind i princip lika bra, däremot andas masoniten betydligt sämre än väven och dessutom suger masoniten åt sig av fukt. Utöver det är den organisk vilket väven inte är (alltid trevligt med saker som inte kan bli föda åt en massa konstiga påväxter).
Så ponera att du sätter ångspärr i taket för att du skall ha uppvärmt garage, det blir väldigt tätt åt isoleringen med en "tät" masonit i ovankant. Den fukt sam tar sig in får det knökigt att ta sig ut, blöt isolering är dålig isolering och konstruktioner gillar inte för mycket fukt.
Ponera att du ingen ångspärr sätter för att du inte skall ha ett uppvärmt garage, det blir inte roligt med den varma fuktiga luften som kondenseras uppe i den svala takisolering om den kondenserade blötan skall "andas/torkas" ut genom masoniten o försvinna i (den väl ventilerade) luftspalten.
Snö smälter även i ett o-uppvärmt garage och vatten torkar, är det inte riktigt-riktigt bra ventilerat smiter fuktig luft upp i isoleringen då det alltid finns ngt litet tjuvflöde genom taket.
Har man satt väv/duk och sedan får för sig att värma garaget o sätta ångspärr efteråt så känns det roligare med väv/duk än "tät" masonit.
Nu skall jag hem o montera tagsteg och glidskydd innan kaminen kan besiktas... (om jag får sotning gratis och ved gratis i 8 år och inte behöver ngn annan värmekälla har installationen betalat av sig, så nääää... ...kaminer är inga spargrisar. Men de kan vara mysiga på vintern och riktigt komfortabla höst/vår... ...iaf intalar jag mig det så jag slipper svära åt detta hitte-på av frugan med kamin).
Trevlig helg Tågis o alla andra sköna hjältar!
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
jobj
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
jobj
SV: isolera garagetak
«
Svar #14 skrivet:
06 november 2013, 09:33:40 »
Citera
Hej.
Jag är inför exakt samma isoleringsmetod som du. Har byggt till ett garage och ville ha högt till tak pga en framtida billyft.
Har tänkt att bygga taket platt under den stora limträbalken, från sida till sida och på så sätt skapa luft cirkulation längst uppe i taket. utrymmet runt balken har man ju ändå ingen större nytta utav.
Har du bilder på ditt bygge så kanske vi kan jämföra våra??
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
isolera garagetak
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1256
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Classe57
macman
seved
Apelsin
Smurfen.
Thompa71
Shortcut
TS Comfort AB
Olof-ström
BigGitt
berkan
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info