0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det har ju funnits en del bilmotorer med dubbla tändstift också. Nissan hade en 2,4 l-motor med dubbla stift som bl a satt i Terrano i slutet av 80-talet, där utnyttjade man under vissa förhållanden det ena stiftet för att känna av knackning (på samma sätt som Saabs DI-tändsystem i bästa fall, ibland, lyckas göra med ett enda tändstift per cylinder), men i andra driftfall gav styrsystemet gnista med båda stiften.I Nissan-fallet är det ganska lätt att felsöka eftersom alla tänkbara fel på "extratändstiftet" förr eller senare leder till tänd motorelektronikvarningslampa och en felkod.I motorer med stora cylindrar kan det vara bra att tända på flera ställen för att öka chansen att allt bränsle hinner brinna upp innan avgasventilen öppnar. De stora gasmotorer som bl a fanns på alla järnverk förr i tiden och för inte så länge sedan användes i naturgaspumpstationer i USA hade upp till 6 tändstift per förbränningsrum just av den anledningen. Men då var å andra sidan cylinderdiametern över en meter!
En del i checklistan när jag var passagerare i ett ultralätt plan för några år sedan var att stänga av en magnet i taget och kolla att tomgångsvarvtalet sjönk ca 50 rpm, vilket det gjorde. Ganska illustrerande vilken skillnad det kan vara med multipla tändstift.