Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??  (läst 11277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #30 skrivet: 09 oktober 2013, 22:29:58 »
Bmw F650gs finns med både enkla och senare dubbla stift och modellen med dubbla lär gå bättre på lågvarv och det ska tydligen bero på just stiften för övrigt en riktigt trevlig hoj tummenupp tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #31 skrivet: 10 oktober 2013, 11:09:48 »
Det har ju funnits en del bilmotorer med dubbla tändstift också. Nissan hade en 2,4 l-motor med dubbla stift som bl a satt i Terrano i slutet av 80-talet, där utnyttjade man under vissa förhållanden det ena stiftet för att känna av knackning (på samma sätt som Saabs DI-tändsystem i bästa fall, ibland, lyckas göra med ett enda tändstift per cylinder), men i andra driftfall gav styrsystemet gnista med båda stiften.
I Nissan-fallet är det ganska lätt att felsöka eftersom alla tänkbara fel på "extratändstiftet" förr eller senare leder till tänd motorelektronikvarningslampa och en felkod.

I motorer med stora cylindrar kan det vara bra att tända på flera ställen för att öka chansen att allt bränsle hinner brinna upp innan avgasventilen öppnar. De stora gasmotorer som bl a fanns på alla järnverk förr i tiden och för inte så länge sedan användes i naturgaspumpstationer i USA hade upp till 6 tändstift per förbränningsrum just av den anledningen. Men då var å andra sidan cylinderdiametern över en meter!

Det vanliga är tyvärr dock att man bara slänger på en extra tändspole eller tändkabel + stift och inte ordnar ngn form av diagnos som kan detektera ev. fel på ett av stiften.
Sedan är nyttan begränsad, om man bara konstruerar förbränningsrummet korrekt, dvs så att ett stift kan sitta centralt.
Servicekostnaderna för dubbla stift och högspänningsdelar ska vi bara inte tala om...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4461
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #32 skrivet: 10 oktober 2013, 11:44:58 »
En del i checklistan när jag var passagerare i ett ultralätt plan för några år sedan var att stänga av en magnet i taget och kolla att tomgångsvarvtalet sjönk ca 50 rpm, vilket det gjorde. Ganska illustrerande vilken skillnad det kan vara med multipla tändstift.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: När kom det 4-takt till utombords båtmotorer??
« Svar #33 skrivet: 10 oktober 2013, 13:07:02 »
En del i checklistan när jag var passagerare i ett ultralätt plan för några år sedan var att stänga av en magnet i taget och kolla att tomgångsvarvtalet sjönk ca 50 rpm, vilket det gjorde. Ganska illustrerande vilken skillnad det kan vara med multipla tändstift.

Japp, det vore en bra diagnosmetod för bilar, men det kräver ju tyvärr separerade tändkanaler o högspänningsdelar så det anses nog oftast för dyrt  >:(
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!