Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid pÃ¥slag  (läst 3300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

StefanAndersson

  • Gäst
StefanAndersson
Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« skrivet: 06 oktober 2013, 13:44:57 »
Hej,

härom kvällen såg dottern att lampan på inomhusgivaren inte lyste så jag gick och kollade. En fas till VP hade löst ut säkringen och så fort jag försökte återställa den så löste den ut igen.
Öppnade upp VP  (AQUAES 380A, installerad -91) och började mäta lite. Kollade att inget sÃ¥g bränt ut eller kommit i kläm. Kollade kopplingschema och sÃ¥g att den fas som löste ut säkringen är den som drar kontaktorerna. Provade att koppla ur reläkortet och dÃ¥ löste inte säkringen ut längre. Tog ut reläkortet och kollade lite närmare och relä nummer 5 hade lite svart sot under glaset. Kollade upp vad det styr och det är 220 v matningen till kompressorn. Kopplade ur kabel 29 frÃ¥n reläkortet i sockerbiten som kopplar över till kompressorn och monterade tillbaka och kopplade in reläkortet. Slog pÃ¥ strömmen och VP startar upp igen med kompressorn urkopplad. Nu till frÃ¥gan, är det kompressorn som är trasig eller kan det vara nÃ¥got annat, exempelvis den stora kondensatorn som sitter byglad över matningen till kompressorn?

Tacksam för all hjälp och förslag!

/Stefan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2013, 11:25:32 »
Hej!
Kondensatorn låter som en trolig orsak, kan du inte lossa den och mäta upp kompressorn med kondensatorn urlagd?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2013, 16:05:56 »
Det skulle väl även kunna vara själva relät som brunnit, det har fått jobba hårt...
Men troligast är nog konding eller kompressor.
Har för mig att det finns de som flyttat på reläerna, alltså bytt plats med ett av de som inte används.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

StefanAndersson

  • Gäst
StefanAndersson
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2013, 20:40:53 »
Hej!
Kondensatorn låter som en trolig orsak, kan du inte lossa den och mäta upp kompressorn med kondensatorn urlagd?

Kopplat ur kondensatorn och testat att slå på VP helt kort men automatsäkringen löser ut direkt.

StefanAndersson

  • Gäst
StefanAndersson
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2013, 20:46:25 »
Det skulle väl även kunna vara själva relät som brunnit, det har fått jobba hårt...
Men troligast är nog konding eller kompressor.
Har för mig att det finns de som flyttat på reläerna, alltså bytt plats med ett av de som inte används.

Mäte resistansen i kompressorn, tre stift, kondensator normalt kopplad mellan stift 2 och 3, nolla på stift 1 och fas på stift 3. Mellan stift 1-2 12 Ohm, mellan stift 1-3 2 Ohm, mellan stift 2-3 11 Ohm.

Har ingen aning om vad vettiga värden är?

StefanAndersson

  • Gäst
StefanAndersson
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2013, 20:47:51 »
Det skulle väl även kunna vara själva relät som brunnit, det har fått jobba hårt...
Men troligast är nog konding eller kompressor.
Har för mig att det finns de som flyttat på reläerna, alltså bytt plats med ett av de som inte används.

Som det ser ut nu så är nog det sista alternativet....

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2013, 06:01:01 »
Kan du inte prova starta allt med kablarna bortkopplade från kompressorn, alltså inte på kortet utan från själva anslutningarna på kompressorn.
Om säkringen bara går sönder när du kopplar in kompressorn igen så måste felet vara där, alltså på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2013, 07:02:22 »
Mäte resistansen i kompressorn, tre stift, kondensator normalt kopplad mellan stift 2 och 3, nolla på stift 1 och fas på stift 3. Mellan stift 1-2 12 Ohm, mellan stift 1-3 2 Ohm, mellan stift 2-3 11 Ohm.

Har ingen aning om vad vettiga värden är?

LÃ¥ter inte sÃ¥ bra, jag gissar att kompressorn är kass.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2013, 07:35:43 »
Mäte resistansen i kompressorn, tre stift, kondensator normalt kopplad mellan stift 2 och 3, nolla på stift 1 och fas på stift 3. Mellan stift 1-2 12 Ohm, mellan stift 1-3 2 Ohm, mellan stift 2-3 11 Ohm.

Har ingen aning om vad vettiga värden är?
Ohm talen låter ok.
Motorskydd till kompressorn?
Daikin, vad annars?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2013, 07:43:40 »
Mmm, det bör finnas en kontaktor och ett motorskydd mellan kretskort och kompressorn tycker jag.
Det är också därför jag uppmanar att prova lägga loss kablarna från kompressorns anslutningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2013, 20:16:57 »
SlÃ¥r den inte säkring med kompressorn urkopplad sÃ¥ är den nog kass(bara dra ut sladdarna frÃ¥n kortet), pannan kommer nu fungera som en elpanna sÃ¥ du har ju ingen brÃ¥dska med byte/reparation. Vissa kylfirmor vill inte ta i dessa dÃ¥ de inte hÃ¥ller pÃ¥ med den gasen längre. Fanns dock en firma i SkÃ¥ne som hade utbytespaket för nÃ¥gra Ã¥r sedan, (kompressor förÃ¥ngare etc.) byggt pÃ¥ en platta som sattes in. Kommer tyvärr inte ihÃ¥g namnet, jag meddelar när demensen gÃ¥tt över... :)  Annars sÃ¥ var glad att den höll sÃ¥ länge och se fram emot en mycket bättre och ekonomiskare NY pump!!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Aquaes 380A skjuter en av faserna direkt vid påslag
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2013, 23:00:29 »
Ohm-talen kan variera ganska mycket mellan main och startlindningen i motorn utan att det behöver vara fel.

Att kolla är om det finns elektrisk kontakt mellan pinne och tex. kapslingen  pÃ¥ kompressorn. Har du kontakt mellan lindning och chassie/jord (dvs jordfel) sÃ¥ är kompressorn tyvärr skrot.

Vet att i en annan tråd nyligen också hade problemet med säkringar som drog på väldigt kort tid, och fann ut själv och med lite glada tillrop från detta forum att kondesatorn till kompressorn hade slutat att vara kondensator och efter inköp av motorkondingar till samma värde som den gamla från Elfa så gick det hela igång igen.

Med andra ord ge inte upp kompressorn förrän det verkligen är konstaterad att den är trasig - i regel är det grejor utanför kompressorn som gör att den tvärdör en dag och börja dra säkring som kontaktorer är trasiga, startkondingar är slut etc. ibland så kan dessa elfel skada kompressorn (som tex. köra 2-fas på en 3-faskompressor pga. glapp kontaktor eller mjukstart och det har gått för mycket ström på kvarvarade lindningar för länge och bränts), men oftast inte.

Är det mekanisk fel i själva kompressorn sÃ¥ brukar den fortfarande snurra men det ger mindre och mindre med värme och allt längre gÃ¥ngtider och ibland i kombination med nya ljud mm. som inte hördes innan. 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!