0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Jag har inte läst alla posterna men ligger du inte väldigt nära vad kompressorn är specad att ge? Jag tänker då på inlägg #77 där du skriver om data från ett datablad med R22 och det ligger ganska nära vad du har mätt?Stämmer kompressorns strömförbrukning med vad man kan förvänta sig utifrån databladet? Och är det endast kompressorns effektförbrukning du mäter eller är det något mer som ligger med efter mätaren?
COP 3.51 vid 35/5 och 11,1 K överhettning o 8,3 k underkylning. Så mina nuvarande 3,45 vid 37/1 kanske inte är så illa ändå.
har dribblat med mitt kalkylblad och temperaturkolummen, i multichannels lista, för 45 graders värmebärare. det finns ju inga uppmätta gastryck så jag har utgått från temperaturerna. bifogar 2 diagram. ett med den hetgas temp som är angiven och ett med ändrad hetgastemp. i övrigt så är det decimalskillnader.
karlmb: har inte svarat för att jag inte har satt in i siffrorna från MC och/eller jämfört med dina värden och därför har inget att tillägga - Jag skulle också vilja ha en äldre anläggning som du, där man kan prova på olika sätt och försöka få siffrorna att stämma med verkligheten - då är lite mer motiverande så att sitta och nörd-räkna och försöka lista ut vilka mätfel man gör eller mäta och räkna ut indirekta värden som man inte kommer åt att mäta på ;-)En sak som du kanske skall ta en titt på är båda kompressorers datablad och däri uppgivna värden - det kan vara så att MC kompressor har bättre isentropisk verkningsgrad än din kompressor och det får effekter på COP.Dock bör din isentropiska verkninsgrad vara en bit över 50, kanske tom. en liten bit över 60% medans 70% är nog lite utopiskt om inte kompressorerna är bra stora och effektkapaciteten närmar sig 3-siffriga antal kW
Din kompressor har väl gått några mil också, även om det inte gör nån större skillnad så måste den vara lite sämre än en ny, med lite större internläckor och lite kortare slaglängd på kolvarna av glappet i vev och kolvbult osv.