0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
när jag tittar på listan i nibes manual som anger tillförd / angiven effekt, så står det exemeplvis att tillförd effekt vid -7 grader / 50 grader fram, 4,4 / 2,1 Kwh. skall man tolka det som att maskinen drar då 2,1 Kwh / timme vid just det fallet ?alltså, en dygnförbrukning av 24 x 2,1 = 50,4 Kwh
Citat från: Skåning skrivet 30 november 2005, 08:20:57när jag tittar på listan i nibes manual som anger tillförd / angiven effekt, så står det exemeplvis att tillförd effekt vid -7 grader / 50 grader fram, 4,4 / 2,1 Kwh. skall man tolka det som att maskinen drar då 2,1 Kwh / timme vid just det fallet ?alltså, en dygnförbrukning av 24 x 2,1 = 50,4 KwhJepp och den avger i så fall 24 x 4,4 = 105,6 kWh.
Det är ej så enkelt som Carl N anger. Med detta är under förutsättning ingen avfrostning sker och det gör L/V VP minst 1 ggr /timme vid kont. körning. Varje avfrostning som nibes kriver själv försvinner 10% av den av givna värme effekten. Det ger vid 4,4kW uteffekt "förlorar" man 440W värme, så tillförd värme blir då ca 4kW värme med deras aproxomativa förbrukning av 2,1kW vid 35 graders framledning. Om det mot ej förmodan ej blir av frostning stoppar VP snart för att den är helt full med is och ingen luft passerar igenom VP.Sen vid VV tillverkning har du ej 4,4kW värme ut för den minskar med växande framlednings temp. Det för att du istället har ca 3,5-3,7 kW värme uteffekt vid minus 7 ute.Så vid minus -7 räkna med om du har normalt elpatron på 6kW värme till som vid topp sen stiger till 9kW så måste du hela tiden ge tillskott på mellan 3-6kW vid denna temp ute.Som en till jämförelse har min VP gått mer på VV sen i morse det gör att min COP är ej mer än 2,2 sen i morse. Den har gett mig 51kWh värme och förbrukat 23 kWh under 10 timmars gång och 3 starter. Det med ute temp nu 1,4 gr då ger min 6kW VP uteffekt på 5,1kW under denna tid.
Hej Skåning!Du frågar samma sak på två trådar! Begränsa dig!