Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombination: luft/luft och frÃ¥nluftvärmepump.  (läst 3595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikstop

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« skrivet: 29 november 2005, 12:09:37 »
Hej!
Gå det att kombinera en luft/luft system med en frånluftsvärmepump eller frånluftsmodul?
Tack!

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 29 november 2005, 12:12:05 »
Jag har inte hört om någon sådan pump. Det närmaste du kan komma är Comfortzone CE50 där man får 5 kW av endast frånluften.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #2 skrivet: 13 december 2005, 20:42:03 »
Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det att använda frånluften till att värma utedelen på en L-L? Det borde väl gå med lite rördragning, men nåt v-vatten lär det väl inte bli då.
Har själv en frånluftspump, tänkte sätta en L-L som komplement, ska bara gå när det är kallt. i o f s med dålig verkningsgrad, men bättre än elpatroner. (har ingen ce50)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad KisaLasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 14 december 2005, 03:19:07 »
Kommentar till "hplp":

Jag har just en äldre frånluftsvärmepump, som ger varmvatten och grundvärme, samt sedan i september en luft/luft-pump(Panasonic HE9DKE) som ersätter de fristående
elradiatorer jag tidigare använt. Frånluftspumpens värmetillskott räcker till att hålla huset (ca. 200 kvm högisolerat) varmt ner till en utetemp. av ca. 7 grader. Den nya
luft/luft-pumpen har än så länge bara gått på halvfart och vid temperaturer runt 0
kan det tyckas som att det varit en för "kraftig" pump men jag hoppas att temperaturer ner mot -10 ska klaras utan större problem. Blir det kallare kan jag alltid tända en mysbrasa! :)
Någon förbrukning har jag ännu inte följt upp men en separat mätare kommer att kopplas in framöver. Först ska dock min nya pump "ses över" - de nedisningsproblem jag haft tidigare kan Du studera på en annan "tråd". Efter en "avstängning" under 12 timmar, då all frost/is försvann så har ingen nedisning skett under 10 dagar. Tydligen har fler haft motsvarande "nyckfullhet" från HE9-an. Vi får se vad som händer till helgen, kyligare väder på väg.
Hälsningar
Lasse

Utloggad Ingrid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #4 skrivet: 14 december 2005, 08:53:25 »
Vi har kvar vÃ¥rt gamla system med luft luft i huset. Den fungerar ju utmärkt trots sju Ã¥r pÃ¥ nacken. Nu  när dte nte är mÃ¥nga köldgrader ute sÃ¥ passar vi pÃ¥ Ã¥ kör den med - använder den för att fÃ¥ varm luft. Utbytet vid dessa utetemperaturer ( I Gbg) är ju gott för en luft -luft pump, och CE's stänger ju ner sig ;-) när man kör luft-luft plus jag ,Ã¥ste erkänna att det är ibland 'gött' att gÃ¥ Ã¥ ställa sig under det varma luftflödet ifrÃ¥n luft-luft-pumpen ;-)


Utloggad Nikstop

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 14 december 2005, 09:28:40 »
Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det att använda frånluften till att värma utedelen på en L-L? Det borde väl gå med lite rördragning, men nåt v-vatten lär det väl inte bli då.
Har själv en frånluftspump, tänkte sätta en L-L som komplement, ska bara gå när det är kallt. i o f s med dålig verkningsgrad, men bättre än elpatroner. (har ingen ce50)


Nu när jag tänker efter (som jag skulle har gjort först förstås!) förstår jag inte riktigt vad jag menar heller!! *hehe*
Eftersom jag har vatten i elementerna, det borde nog vara en luft/vatten plus frånluft (också till vatten?) system jag tänkte på? Finns de?
Nick


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 14 december 2005, 19:53:31 »
Jag tror det kan bli knepigt att kombinera två pumpar som ska värma samma vatten. det bästa måste vara om man tar ut mer enegi än vad som tillförs, ex. om det är -2 ute och värmepumpen släpper ifrån sig luft som är -5, har man ju ett pluss på 3grader. vad jag förstått är CE50 just en sån pump. har själv ivt 490, den går inte så lågt i temp, därav tanken på L-L komplement . helst hade jag velat se en frånlufts pump som gick ner mot -20, med varvtalsreglering. att ta tillbaka husets egna värme +lite mer tycker jag är logiskt, så de kommer nog. en missuppfattning hos många är att de tror att de inte kan ha en flvp pga dragigt hus. spelar ju inte så stor roll var tillluften kommer ifrån, bara det är någolunda jämnt fördelat i huset. så istället för att värmen sticker ut genom draghålen, drar man in luft där istället. detta sista hade ju inte alls med tråden att göra, fick bara skrivklåda.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Sten Söderberg

  • Gäst
Sten Söderberg
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 20 december 2005, 21:28:24 »
Om vi tänker i samma banor finner jag iden smart.  Den föreslagna kombinationen skulle innebära flera fördelar.  VPn skulle kunna bli ekonomisk vid lite större temperturintervall pÃ¥ uteluften. Därför att den svala fuktfattiga uteluften blandas med den varma och fuktiga frÃ¥nluften. Den skulle ge ett högre COP vid samma utetemp. Den skulle kunna avfrosta utan elektriskt element eller reversering av köldbärarflödet. 
Men den skulle kräva ett mera kompliserad installation och endast lämpa sej för samma effektintervall som en liten uteluftvp.
Avfrostningen skulle lämpligen gÃ¥ till sÃ¥ här: Uteluftflödet stoppas (separat uteluftfläkt stoppas) kompressorn stoppas. Husets frÃ¥nluftsfläkt fortsätter att gÃ¥ varvid frÃ¥nluften passerar förÃ¥ngaren och avfrostar denna. VPn bör avge sin energi till ett vattensystem gärna i kombination med varmvattenberedare. P g av uteluftens temperaturvariationer och  husets olika effektbehov bör den vara av invertertyp.

Utloggad Wijk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kombination: luft/luft och frånluftvärmepump.
« Svar #8 skrivet: 22 december 2005, 07:42:31 »
Ni menar att detta skulle fungera alldeles utmärkt.  Jag har länge funderat pÃ¥ att kombinera min frÃ¥nluftsvärmepump med en luft/luft. Jag har ett äldre hus med källare, byggt 59 med en tillbyggnad pÃ¥ 15 kvm med vattenburen golvvärme. Skulle jag dÃ¥ kunna sänka temperaturen pÃ¥ framledning till golvvärmen och ersätta mina vattenradiatorer med en luft/luft-pump? Vilken luft/luft-pump ska man i sÃ¥ fall ha? Jag vill ju värma ovanvÃ¥ningen med L/L-pumpen i sÃ¥ fall och lÃ¥ta FLVP fixa golvvärmen och källaren.
Har någon några ideér.
Mathias
Karlskrona, Huset byggt 1959, 95 kvm med 82 kvm källare, Autotherm 190F, ca 17000 kwh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!