Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt luftflöde E9DKE  (läst 2305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lågt luftflöde E9DKE
« skrivet: 28 september 2013, 10:11:55 »
Hej,
Jag har haft en E9DKE ett bra tag men upplever att luftflödet är väldigt dåligt.
Känner det knappt mer än 1.5m från pumpen.
Jag har rengjort allt. Det sitter ny motor och fläkthylsa i den.
Fläkthylsan bytte jag själv och anser jag gjort rätt. Den snurrar som den ska och låter inte konstigt eller något.
Även om jag sätter dry air vilket borde vara lättast för pumpen att pumpa (om det är andra problem) får jag inget direkt tryck i flödet.
Alla råd uppskattas.

Mvh,
Peter

Utloggad Cix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt luftflöde E9DKE
« Svar #1 skrivet: 28 september 2013, 10:44:55 »
Testa med Heat och max temp och fläkt.
Dry air skall man väl bara använda på sommaren när det är varmt och fuktigt.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lågt luftflöde E9DKE
« Svar #2 skrivet: 28 september 2013, 10:47:05 »
Tack men det är det jag testat mest och får den inte att varva.

Om det är dåligt med gas eller pumpen inte kan få upp värmen så spinner den aldrig igång iheller eller tänker jag fel?
Kom åt en slang vid fläktmotorn när jag bytte fläkthjul men det måste var någon avrinnings slang.
Kan ju inte vara gasslangen enligt min bedömning.

Mvh,
Peter

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lågt luftflöde E9DKE
« Svar #3 skrivet: 28 september 2013, 10:48:34 »
Kan du inte höja luftflödet manuellt när den är i HEAT och en börtemperatur som överstiger insugstemperaturen  och kompressorn jobbar sÃ¥ lÃ¥ter det som gasbrist.
Alternativt har du inte anslutit kontakterna till givarna ordentligt eller så sitter inte givarna där dom ska och den känner inte att den ska producera värme och det går då inte att ställa upp fläkthastigheten.

Om du däremot stänger av den med fjärrkontrollen och trycker på ION knappen på fjärren så kör den bara i rent fläktläge och du kan testa manuellt på alla fläkthastigheter för att se att fläktmotorn fungerar som den ska.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lombiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lågt luftflöde E9DKE
« Svar #4 skrivet: 28 september 2013, 10:55:46 »
Testade i Ion läge och det verkar som fläkten stega upp till max när jag provar från lägsta till högsta.
Tycker fortfarande max har dåligt tryck men kan vara jag som inbillar mig.
Har jag luftströmmen rakt emot mig så är det knappt märkbart 2m ifrån. Låter det normalt.
Har för mig att luftströmmen/flödet var betydligt mer "störande" när man gick förbi innan :)

Fläkthjulet går ju inte att sätta på fel håll och det spinner fritt som det sak (anser jag)

Kan det vara att det är så mycket smuts och skit i lameller mm att begränsat inflöde bromsar utflödet?

Tack för svaren hittils !
« Senast ändrad: 28 september 2013, 11:00:06 av Lombiz »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!