Hej,
som relativt nybliven husägare så behöver jag nu hjälp med att förstå mitt värmesystem och optimera det.
Det har börjat blivit kallare här utanför Västerås och vi tycker att vi har kallt inomhus.
Information om huset: 127+127 kvm, tvårörssystem, 10 år gammal Nibe fighter 8.5 Kw? som aldrig behövt använda tillsatselvärme (gamla ägarna av huset gillade att ha det lite kallare).
Just nu har vi en stor radiator bortmonterad i källare pga renovering, kan det påverka? Till och frånledningarna är pluggade med ballofixer.
Förskjutning på kurvan ställde jag om från -2 till 0 idag.
Vissa radiatorer verkar ha kärvande termostatventiler.
Några radiatorer på övervåningen ovan mark är ljumna, en del känns nästan kalla. I källaren så är alla radiatorer kalla.
Golvvärmen i badrummet verkar fungera då golvet nu är ljummet från att ha varit kallt. Jag startade upp pumpen där för ett par dagar sedan efter att ha haft den avstängd länge.
Vi har inga rumsgivare, endast utegivare.
Här är värdena jag avläser på pumpen:
VB-fram (51) VV C
Varmvatten 47 C
Utetemp 7C
VB-r (28) 51 C Detta värde verkar lågt som om vi har stora förluster i systemet?
VV-start 48 (47) C
KB-f 7 C
KB-r 5(-12) C
Kyrvlutning 9
VP starter 36000
VP till
VP-tid 25262 h
TS-tid (130h) Enligt förre ägaren är dessa timmar innan själva pumpen blev inkopplad då man en kort tid bara körde på el
Grundinst 0 02
Hoppas någon kan utläsa något fel som jag kan börja åtgärda.
Jag misstänker att radiatorn kan vara ett problem.
Jag skall lufta systemet ordentligt efter helgen när jag fått upp radiatorn igen.
Mvh
Daniel