Jag (mha VVS'are) håller på att planera golvvärmen för vår renovering här nere i Skåne. Snabbt beskrivet skall 80kvm vattenburen golvvärme in på 1 våningen i vår 1.5 plans villa med källare. Det är ett tegelhus från -62, men med nya fönster och nytt tillägsisolerat tak.
Vi började med klassiska, och lite tråkiga, planen att installera shuntgrupp då vi har 3 radiatorer kvar på ovanvåningen. Denna lösning kommer ju funka, men VVS'aren öppnade för idén att driva allt från min vp varpå jag började läsa mig varm på nätet (och detta forum). Planen nu är att köra utan extra shuntgrupp för golvvärmed. Mao, temperatur för både golv och radiatorer styrs från vp och varierar med utetemp. Vi ställs nu inför två problem.
1. Kommer den begränsade temperaturen till radiatorerna räcka för att värma ovanvåningen.
Min gissning: Ovanvåningen är två sovrum och en toa. Toan har elburen golvvärme som småvärmer året om. Vi har nya fönster och tillägsisolerat tak som i princip täcker allt utom gavlarna. Med värmen som stiger från undervåningen och faktumet att vi generellt gillar att ha det svalt i sovrummet tror vi inte detta kommer vara ett problem.
2. Hur begränsar jag temperaturen ut från min compi compact.
Min gissning: Då det är ett vred från 1-10 på vp'n ser jag det som rätt svårt att veta exakt temperatur. Här behöver jag mao hjälp. En tanke är att sätta in en extra termostat som kan ge mig vattentemperaturen. Denna kan dessutom användas som extra säkerhet genom att ställas någon grad högra än vp'n, så den begränsar om någon av misstag pillar på vp'n.
Sist men inte minst. Med eller utan ny shuntgrupp så kommer vp'n sannolikt må bra av en arbetstank eller volymtank. Min fråga är då vilket som passar bäst till min setup?
Tacksam för svar och kommentarer!