Hej
Jag har idag en Nibe 200p och ett luftaggregat från CTC (LVA1).
I samband med att vi ska göra om i tvättstugan så är tanken att dessa två ska bytas ut. LVA1 har bråkat några gånger och fläkten låter sådär nuför tiden.
Eftersom vi inte har några element att tala om så känns det som att ett FTX-system är att föredra även i framtiden.
Vi har ett hus på ca 120kvm och ett nybyggt uterrum (24kvm) som är inglasad med vår/vinter-glas. Det finns ingen uppvärming till den uterummet.
I mitten av vardagsrummet har vi än kakelugn som är ca 15år gammal. Den ger mycket bra värme men används inte så mycket eftersom vår enda termostat sitter 2m ifrån den och således blir det 35grader vid termostaten men inte i resten av huset.
I mitt framtida uppvärmingssytem skulle jag vilja ha både solvärme och solenergi tillsammans med en FLVP. Även om inte solenergi inte kommer kopplas till en värmepump så tänkte jag nämna det. Jag har tittat på Nibes F470 som i mitt fall skulle ersätta både min FLVP och LVA1. Tänker jag rätt?
Jag har läst att F470 inte är så bra på att utnyttja solvärme då inte värmde upp tanken i F470 (eller liknande), därför har jag funderat på om det är bättre att ha mer solenergi eller kanske någon helt annan lösning. Är det någon som kan ge lite råd?
Jag kommer inte göra något jobb själv vilket innebär att jag inte är så kunnig inom detta område