0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
programvara 9172R2 prova att ändra till golvvärme och radiatorer låt den stå så ett par dar.och se om vb pump reglerar bättere
Provade att ändra till golvvärme + radiator nu på morgonen, får se vad som händer. Vore kul att få reda på vilket deltaT som den strävar efter med dom olika flödesinställningarna med 9172R2 mjukvaran.I slutändan blir ju frågorna:- vad ger bäst COP, högt flöde lågt deltaT, eller lägre flöde med högre deltaT? Framledningstempen lär ju behöva ökas för att få samma värmeavgivning med högre deltaT..- vad mår värmepumpen bäst av?
Nu har VB pumpen lugnat ned sig en del efter att jag ändrade till golvvärme + radiator. -5grader ute, deltaT VB 3,3grader och VB pumphastighet 59%.Hur påverkar flödesinställningen VB pumphastighet och deltaT, någon som har koll på hur detta fungerar med 9172R2?
Jag ökade värdet på DUT från -25 till -35 grader och då varvade vår cirkpump ned från 69 till 50%.
Tycker pumpen reglerar så märkligt oavsett vilken inställning jag väljer.
Nu bryter jag in med en offtopicf-råga, som vem som helst som har idéer på kan svara på.Jag blir inte klok på min nya värmepump, den gamla 7 kW on/off-värmepumpen klarade som mest av att komma upp i ca 45 grader, vilket räckte för att hålla huset varmt med till ca -30 grader.I natt har vi haft -20 grader ute och i morse gick värmepumen på 65 Hz och med 56 graders framledningstemp, låt vara att mina egna loggningsgivare bara visade 50 grader, men hur som helst, vid -20 grader borde det inte behövas mer än 40 grader, dessutom intermittent som den gamla värmepumpen arbetade vid så pass varmt väder som -20 grader.DeltaT över radiatorerna är helt OK och rumstempen likaså, finns inga strypningar eller kortslutningar som gör att det behövs så mycket högre temp så vitt jag kan se - detta är helt obegripligt, men är troligen en anledning till att jag inte upplever att nya värmepumpen värmer huset effektivare än den gamla, vi ligger ju minst 10 grader högre i VBF/VBR nu än tidigare!Ett riktigt mysterium om ni frågar mig.Behöver uppslag på vad jag kan felsöka på...Senaste dygnets totala elförbrukning är 80.4 kWh !
Nej, den överskjuter inte, den ligger stabilt på så höga temperaturer trots att jag kör hela mitt radiatorsystem helt utan termostater, det är i mina ögon obegripligt att det inte blir 27 grader varmt inne med så hög framledningstemp!Denna temp verkar krävas för att hålla huset varmt, vilket inte behövdes med gamla värmepumpen av någon outgrundlig anledning.
Nu på morgonen var det -6 ute och VB pumpen har varvat ned ytterligare. DeltaT på 6grader nu och innetemperatur börjar sjunka nedåt...Höjde parallell förskjutningen ett snäpp, får sen om VB pump fortsätter att varva ner. Vore bra att veta hur de försöker reglera med olika flödesinställningar..