0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Funderar på det här med arbetstank... behovet av sådana måste ju minska nu, med styrda cirkulationspumpar och kompressorer. Även om man har golvvärmesystem och radiatorer med termostater som stänger och öppnar så anpassar sig ju vp:n efter behovet...?
Med deras nya 1255:a som ger 1,5 - 6kW lär arbetstank kännas hyfsat dumt. Möjligen en knäpptank (UKV-40?) då. Åhhhh, jag sitter med en alldeles för stor 1245-8, 1255-6 vore mumsigt att sätta in istället. DET bytet vore ekonomiskt så det förslår efter 2 år i drift. Hm, nja, få nog lista ut ett bra sätt att lyckas få till en kulvert till blivande garaget istället så min för stora VP kommer till nytta.
Känns lite udda med en så liten inverter som maxar 6 kw borde inte vara så stor marknad för den om man räknar med 100% effekt täckning. Gissar att Nibe kommer med en mellan modell snart som passar de flesta hus.
Nu fattas bara mellanmodellen, som går från 2kW till 12kW eller något sådant.
Nu kan ju inte jag tala för riket i stort, men de husbyggen jag besökt senaste åren har till 80-90% valt BVP oavsett om det handlat om fritidshus eller permanentbostad (kan komma på ETT fritidshus på ca 90 kvadrat i huvudbyggnaden som valde FLVP). Nu kan det ju bero på att det är arkitektritade hus i lösvirke från 2 mille och uppåt (exklusive tomt, anslutningsavgifter etc) och att dessa beställare har råd/skiter i vilket. Eller har planer på att flytta dit permanent vid pension etc. Jag säger inte att du har fel Smurfen, men utifrån det jag känner till kring mitt eget, vänners hus och vänners kunders hus så är det BVP även i välisolerade hus med golvvärme i alla plan så vill jag iaf påtala vad jag observerat.
Daikin Evolution?
Det går inte, Nibe görs i Sverige, de skulle aldrig köpa in ett nordkoreanskt märke