Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Frostbildning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frostbildning (läst 4467 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Larry
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 24
Karma +0/-0
Jag TROR jag gillar värmepumpar!
Larry
Frostbildning
«
skrivet:
28 november 2005, 21:02:17 »
Citera
Jag tycker min nya Sanyo 63 EHN värmer dåligt nu när det blivit ca -7. I dag klarar den bara att hålla 18 gr i huset (ca 90 kvm) trots tempinställning på 23 gr o autoläge på fläkt. När jag tittade på ytterdelen så är flänsarna på baksidan helt täckta av frost. Inte is alltså men frost som helt täcker igen de tunna springorna. Ska det vara så? Den avfrostar ca 2 gånger i timmen men denna frost försvinner då bara allra längst ner, ca 5 cm. Har lyst också lyst in från framsidan och där syns ingen is på flänsarna men det är is på bottentråget o delvis igenisade dräneringshål. Är detta normalt eller kan det vara det som påverkar effekten? Elförbrukningen ligger nu på ca 1500w och då ska den väl ge max effekt?
Utblåstemp på innerdelen är ca 40 gr vid fläktläge två.
Tacksam för synpunkter så att jag vet om jag ska ringa installatören eller inte.
Loggat
BVH
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 87
Karma +1/-0
Kön:
Hemmavid i Västerbotten "Malå kommun"
BVH
SV: Frostbildning
«
Svar #1 skrivet:
28 november 2005, 21:08:19 »
Citera
Hej
Byt till givare på fjärrkontrollen så ska du se att du får mera att köra med..
Mvh /BVH
Loggat
Boende: 1 Vuxen 1st hund..
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.
Larry
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Larry
«
Svar #2 skrivet:
28 november 2005, 22:58:02 »
Citera
Det ska den vara enligt displayen på fjärrkontrollen som har en symbol om man valt aggregatets sensor. Men är det verkligen att ha frost på hela baksidan även efter avfrostning?
Loggat
Matsa
Kan värmepumpar
Stad/land: norrköping
Antal inlägg: 149
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Matsa
«
Svar #3 skrivet:
28 november 2005, 23:06:01 »
Citera
Efter att min E9DKE avfrostat finns ingen frost kvar på baksidan !!!
Att stanna o inte avfrosta helt verkar ju dumt .. lr
Borde va nåt galet med avfrostningen
Loggat
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #4 skrivet:
29 november 2005, 12:28:49 »
Citera
Att pumpen inte avfrostar helt kan bero på att det är för litet köldmedia. Speciellt om det blir "band" av frost kvar på lamellerna.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Zelda
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
A++ SCOP 4,8
Zelda
«
Svar #5 skrivet:
29 november 2005, 23:01:30 »
Citera
Det ska vara helt frostfritt efter en avfrostning.
Troigtvis brist på köldmedium eller fel på givaren som styr avfrostningen.
Hur lång tid tar en avfrostning?
Loggat
Undrar
Gäst
Undrar
«
Svar #6 skrivet:
30 november 2005, 20:24:08 »
Citera
Min nyinstallerade Sanyo 123 avfrostar väldigt ofta, tycker jag, säkert ett par gånger i timmen. Driftavbrottet blir då ungefär 5 minuter. Kan detta tyda på problem med köldmediet?
Loggat
Matsa
Kan värmepumpar
Stad/land: norrköping
Antal inlägg: 149
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Matsa
«
Svar #7 skrivet:
30 november 2005, 23:06:05 »
Citera
Det rinner rejält mycket vatten från utedelen när min E9DKE avfrostar.
Avfrostningen sker ju när det är för mycket is på utedelens lameller !
Mina erfarenheter visar att det är mycket stor skillnad i effekt på pumpen , beroende på luftfuktigheten ( om man ser till uteffekt under ett dygn).
När det varit mellan 0 - 2 minus o hög luftfuktighet har pumpen varit tvungen att avfrosta mellan 2 - 3 ggr i timmen,
med resultatet att den inte ger speciellt bra dygns effekt.
Men så fort det blir + grader eller mer än 5 minusgrader så ger den massor av värme igen .
Jag tror att det är väldigt stor skillnad i uteffekt mellan 0 - 4 minus om man bor nära vatten ( dvs högre luftfuktighet),
eller om man bor i inlandet o inte nära sjö eller sumpmark !
Loggat
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !
Larry
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Larry
«
Svar #8 skrivet:
30 november 2005, 23:28:49 »
Citera
Jo, min pump(ny sanyo 93 EHN) avfrostar ca var 25 min och det tar ca 10 min varje gång, lamellerna blir, åtminstone just nu, isfria efteråt men frostar igen bara några minuter efter återstart och det är dessutom alltid is kvar längst ner längs bottentrågets kanter och även is inuti tråget och dräneringshålen är nästan helt igenisade. Kanske är det som Matsa säger att fuktigheten är värst just nu, men den borde väl ändå klara det? Jag tycker ju nämligen också att den har dålig värmeförmåga, klarar knappt att hålla 20 gr på bara 90 kvm, och frågan är alltså om detta kan ha med dålig avfrostning att göra? jag har ställt samma fråga på en annan tråd här om elmätning, den drar nämligen 13-1500 w så gott som hela tiden vilket tyder på att den går på full effekt o då tycker jag att den borde ge mer värme? Tacksam för fler svar av er som haft pumpar lite längre!
Loggat
mansan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 215
Karma +0/-0
Värmepumpar är krångligt!
mansan
«
Svar #9 skrivet:
01 december 2005, 06:42:24 »
Citera
Var bor du larry ? jag bor i småland och min 93 har tagit 143 kwh på 400 tim och jag värmer (försöker) värma 90m2
min utblås temp är ju ca 50 ! men den frostar av som du säger men har inte märkt att det skulle vara kvar nåt i tråget !
Loggat
David_Q
Kan värmepumpar
Stad/land: Sthlm
Antal inlägg: 143
Karma +0/-0
Kön:
David_Q
«
Svar #10 skrivet:
01 december 2005, 07:04:22 »
Citera
Jag tycker pumpen har lättare att hålla värmen när det är säg -5 jmfr med 0 grader. Räknat på ett helt dygn är det många sköna timmar som pumpen står still för avfrostning när det är runt nollan..
Loggat
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.
Larry
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Larry
«
Svar #11 skrivet:
01 december 2005, 08:03:21 »
Citera
Jag bor i norra Skåne, Mansan, o borde ha ungefär samma klimat som du alltså verkar det som om min pump drar för mycket ström? Den verkar alltså gå på, i stort sett, full effekt hela tiden trots att den knappt klarar att hålla värmen på 20 gr. Den har tom vid något tillfälle dragit 17oo w, vilket är mer än vad testerna säger att den ska dra vid full effekt. Misstänker att något är fel, men vet inte vad...
Loggat
Optimalt
Kan värmepumpar
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 138
Karma +0/-0
Kön:
Optimalt
«
Svar #12 skrivet:
01 december 2005, 08:28:06 »
Citera
Att pumpen drar mer än i testerna på full effekt är hel ok,
När SP testar är avfrostningen medräknad, och då sjunker genomsnitts-förbrukningen,
mvh Anders
Loggat
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per år, Har även ett garage på 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per år.. Fördelat såhär 6600kw för vv och hushållel, 3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.
mansan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 215
Karma +0/-0
Värmepumpar är krångligt!
mansan
«
Svar #13 skrivet:
01 december 2005, 16:47:40 »
Citera
Min har vad jag sett aldrig vare över 1300 w och då hadde jag - 14 i dag på morgonen! om min klasse mätare stämmer drog den 1200w när den gick på max (har fjärren på 23) Jag gick ut och kollade isen såg ingen inne i ytterdelen men under så hänger det istappar vid varje hål
«
Senast ändrad: 01 december 2005, 16:51:34 av mansan
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Frostbildning
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 735
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Bobone
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info