0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De värmeflyttare som finns har inte stor effekt, man brukar räkna med att (lite beroende på difftemp) man överför runt 200 w från ett rum till ett annat på maxfart.
Rekommenderar istället ett elelement som är inställt på 18grader som går in och värmer sovrummet om man stänger dörren, och knäpptyst är det också..Kommer själv att göra så i vinter då huset bara fylls på med mer ungdomar som flyttar hem igen, någon gång vill man vara själv med tantaloan
Ursäkta, jag skriver ner lite tankar bara Ska du flytta luft krävs enorma mängder och då är nästintill ljudlöst omöjligt..Jag testade själv bara med en mellanstor bordsfläkt riktad i sidled i hallen in i gången till sovrummen, läste av tempen innan och startade fläkten och efter ca 1 timme var temparturen oförändrad, körde en hel natt och det surrade betydligt värre i sovrummen, vi upplevde inte det minsta värmeförflyttning..Nu är min test visserligen med en bordsfläkt och in mot en gång, kändes som där gången började blev det stopp..Själv avskyr jag elelement och var jättemotståndare till det när jag påbörjade min kilowattjakt men allt eftersom har jag börjat inse att var sak har sin lösning, det som är bäst för mig kanske är helt optimalt för andra därför har jag slutat skrika mig blå på att folk ska köpa luft/luftvärmepump I mitt fall är det billigast/enklast och tystast att ha ett elelement inställt på 17-18 grader i sovrummet, den kylan får jag aldrig där om jag inte stänger dörren, därav kommer det inte kosta många kronor om året för att få lite lugn å ro ifrån övriga i huset..
Först tänkte jag att du kan väll testa produkten och återkomma, men sen var jag inne och läste lite..Min åsikt "Kan vara fel" Tycker den flyttar för lite luft..Det andra var att den var alldeles för dyr för att testa, jag skulle försöka leta fram mer information på nätet istället.. "Vilket du iofs, gör när du skriver här, jag har inte googlat den för att se vad andra tycker." Kan inte hjälpa dig mer tyvärr
Den där flyttar värme MEN...http://www.soliduct.com/kanalflakt-ec125/p-2682.htmDen här har inbyggd varvtals styrning och drar mycket mindre energi, plockar du ihop övriga saker så hamnar du nog inte många kronor över ditt paket men du har fått en tystare "Om jag inte minns fel" motor som drar mindre ström, en superfläkt jag själv har men i modellen större..Nu pratar vi bara värmeförflyttning och inga ljudvolymer, synd att jag inte har kopplat på min ljuddämpare ännu..
Japp.Jag blåser ca 350 m3/h till min luftsolfångare för 40watt den hade annars dragit 75watt för samma luftmängd..