Jag har funderat på att sänka luftflödet på vintern på min CE50, dels för att minska värmeförlusterna, men främst för att inte få så himla torr luft inne (ligger runt 20-25%RH när det är som kallast ute).
Problemen är att luftflödet behövs när kompressorn arbetar och att fläkten inte är helt enkel att varvtalsjustera.
Första problemet kan lösas, det finns en utgång på frekvensaren som är hög när kompressorn arbetar.
Andra problemet är värre, särskillt om man vill styra fläkten mot utetemp eller RH/CO2 inne med en microdator.
En lösning vore en EC-fläkt, enl. CZ så sitter det en R3G140AV1711 i deras eco-modeller, den hittar jag inte på nätet. Däremot hittar jag ett par R3G140 hos Ebmpapst, men det är bara motorn, kanske kan man ersätta befintlig motor med en sådan.
En annan lösning skulle kunna vara att plocka bort fläkten och sätta en kanalfläkt innan pannan, tex
http://www.soliduct.com/kanalflakt-ec125/p-2682.htm. Jämför med den med RFE140D (std i CE50) så skiljer det 22dB (sannolikt vid maxfart) och i mitt fall ca 42W (ca 370kWh/år). En pay-off på ca två år och eventuellt sänkt ljudvolym är lockande.
Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar (sen lördagskväll)?