0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Dr. SiC skrivet 21 april 2009, 11:18:51En annan sak jag funderar på är att om man på vintern vill dra ner fläkten för att slippa få alltför torr luft och kallras så kommer det i konflikt med att pumpen behöver maximalt med luft när det är kallt för att få bästa verknigsgrad, stämmer det tänket? Mao så bör man öka fläkten ju kallare det blir? låter lite bakvänt...ventilationsmängden bör man väl eftersträvs vad normerna säger för ett bostadshus oavsett säsong . Med en CE50 i ett stort hus innebär det ett egentligen större flöde än vad VP behöver för att producera 5kW. Det märker du på tempen på förångaren. Om den är hög (>-20grader = lägsta tillåtna) så kan du minska flödet. Om flödet blir för lågt krävs längre/oftare avfrostningar som gör att VPn inte levererar 5kW. (har för mig att 5kW baseras på 220m3/h , 21 gr.inneluft)Sen kan man säkert räkna ut vad som är bäst ur ekonmisk synvinkel, lite förlorad effekt, kontra mindre friskluft som skall värmas upp. kanske någon annan som vill briljera
En annan sak jag funderar på är att om man på vintern vill dra ner fläkten för att slippa få alltför torr luft och kallras så kommer det i konflikt med att pumpen behöver maximalt med luft när det är kallt för att få bästa verknigsgrad, stämmer det tänket? Mao så bör man öka fläkten ju kallare det blir? låter lite bakvänt...
Citat från: douglas72 skrivet 21 april 2009, 23:05:19Citat från: Dr. SiC skrivet 21 april 2009, 11:18:51En annan sak jag funderar på är att om man på vintern vill dra ner fläkten för att slippa få alltför torr luft och kallras så kommer det i konflikt med att pumpen behöver maximalt med luft när det är kallt för att få bästa verknigsgrad, stämmer det tänket? Mao så bör man öka fläkten ju kallare det blir? låter lite bakvänt...ventilationsmängden bör man väl eftersträvs vad normerna säger för ett bostadshus oavsett säsong . Med en CE50 i ett stort hus innebär det ett egentligen större flöde än vad VP behöver för att producera 5kW. Det märker du på tempen på förångaren. Om den är hög (>-20grader = lägsta tillåtna) så kan du minska flödet. Om flödet blir för lågt krävs längre/oftare avfrostningar som gör att VPn inte levererar 5kW. (har för mig att 5kW baseras på 220m3/h , 21 gr.inneluft)Sen kan man säkert räkna ut vad som är bäst ur ekonmisk synvinkel, lite förlorad effekt, kontra mindre friskluft som skall värmas upp. kanske någon annan som vill briljera Hmm, så en CZ i ett för litet hus kommer alltså straffa sig på vintern då man måste överventilera för att få ut full effekt men har man för stort kommer inte effekten räcka till iaf och man får köra på elpatronen...Men precis som du säger i sista stycket så måste det gå att optimera detta men det är kanske inte helt lätt...?
Låter som att du inte får nåt flöde alls under vissa förutsättningar, det skulle kunna förklara både brummandet och att tempgivarna "visar fel" vad gäller inladdningen av solvärme.Kolla om det finns nån ventil som stänger nånstans när vissa förhållanden uppstår, eller om det eventuellt kan bero på nån form av ångbildning i solfångarkretsen?Har du ett kopplingschema som visar hur anläggningens rördragning ser ut?
Någonting gör de tydligen rätt:http://mvt.se/nyheter/motala/1.441478Kul att det går bra för några företag i alla fall.
Vad menar du med vettigare isolering ? Jag ska installera CE50L nästa vecka, jag har gjort lite mätningar på en CE50, och det verkar som om den inbyggda v.v. beredaren läcker ca 80 W. Saknas det annan isolering i CE50L?Mvh,Gunnar