Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hemligt med vad värmepumpen kostar?  (läst 21772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #30 skrivet: 14 september 2013, 19:38:53 »
Ja du Gimner..
Det kanske är så att den tilltänkta installatören skrivit schablonen på rot avdraget .. har du tänkt på vad det innebär för dig när han egentligen gör fel.

Gör du elen själv?
med dom förutsättningar du beskriver ligger arbetskostnad  pÃ¥ 
ca 12000 kr 2 montörer . så ditt egentliga rot avdrag är ca 6000 kr för själva vvs jobbet

Det finns ingen rörfirma i dagens konkurans som räknar 2300 kr i timmen på ett jobb. har du jobbat som elektriker(hantverkare) så vet du med att det är knas.
cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #31 skrivet: 14 september 2013, 20:05:53 »
Kan man inte lämna ett specificerat fastpris på en produkt man installerat väldigt många gånger då är det enbart på grund av att man inte vill och gör så för att utnyttja ROT för konkurrensfördelar. Skattefusk med andra ord! Fuskar man med en sak så fuskar man oftast med det mesta.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #32 skrivet: 14 september 2013, 20:08:24 »
Schablonen( dvs arbetskostnad) på luftvatten är 25% av totalpriset, tror jag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #33 skrivet: 14 september 2013, 20:19:10 »
Ja du Gimner..
Det kanske är så att den tilltänkta installatören skrivit schablonen på rot avdraget .. har du tänkt på vad det innebär för dig när han egentligen gör fel.

Gör du elen själv?
med dom förutsättningar du beskriver ligger arbetskostnad  pÃ¥ 
ca 12000 kr 2 montörer . så ditt egentliga rot avdrag är ca 6000 kr för själva vvs jobbet

Det finns ingen rörfirma i dagens konkurans som räknar 2300 kr i timmen på ett jobb. har du jobbat som elektriker(hantverkare) så vet du med att det är knas.
cc


Japp jag drar all el själv.

Det ända jag vill veta är varför det är så hemligt med vad pumpen kostar???

Tänkt jag ska ringa IVT och prata med dom på måndag och höra vad dom tycker om att man inte kan få en specificerad offert från deras återförsäljare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #34 skrivet: 14 september 2013, 20:21:08 »
 
Kan man inte lämna ett specificerat fastpris på en produkt man installerat väldigt många gånger då är det enbart på grund av att man inte vill och gör så för att utnyttja ROT för konkurrensfördelar. Skattefusk med andra ord! Fuskar man med en sak så fuskar man oftast med det mesta.

 tummenupp
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #35 skrivet: 14 september 2013, 20:27:11 »

Japp jag drar all el själv.

Det ända jag vill veta är varför det är så hemligt med vad pumpen kostar???

Tänkt jag ska ringa IVT och prata med dom på måndag och höra vad dom tycker om att man inte kan få en specificerad offert från deras återförsäljare.

IVT stöder sina återförsäljare. Nå´t annat vore osmart.

IVT har sitt sätt att sälja...passar det inte spekulanter, så köper man nå´t annat.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #36 skrivet: 14 september 2013, 20:37:34 »
IVT stöder sina återförsäljare. Nå´t annat vore osmart.

IVT har sitt sätt att sälja...passar det inte spekulanter, så köper man nå´t annat.

Ja men dom förbjuder ju inte en att ringa dom för det?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #37 skrivet: 14 september 2013, 20:38:48 »
Spännande för oss alla att få veta deras svar...

..lycka till.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #38 skrivet: 14 september 2013, 20:47:35 »
Är det inte lite "knepigt" när kunderna vill bestämma hur företagen ska göra sina affärer. Tänk om kunderna skulle få bestämma om hur företagen skulle drivas, då blev det inte många (företag)som överlevde Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #39 skrivet: 14 september 2013, 20:50:57 »
Gillar man inte Ivt men vill ha en liknande produkt kan man ju välja Bosch som i stort sett är lika produkt och ofta billigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #40 skrivet: 14 september 2013, 21:00:49 »
Schablonen( dvs arbetskostnad) på luftvatten är 25% av totalpriset, tror jag.

Luft/luft : 25%
Luft/vatten och bergvärme : 30%
Så var det åtmindstånde tidigare om man väljer schablonmetoden vilket troligen varenda kund vill göra för att få ner totalkostnaden på luft/vatten och bergvärme jämfört med att bara göra ROT avdrag på själva arbetskostnaden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #41 skrivet: 14 september 2013, 21:04:00 »
Tittar du på Bosch grejerna som är samma sak
ja dÃ¥ är  priset pÃ¥ värme pump och panna 9,kw
arbete och material(schablon) för anslutning
ca 106 000
i ditt fall blir nu Rot specificerat 6000 kr, vilket är det rätta rot avdraget. 100000 tkr för installationen
det felaktiga rotavdraget på 25% i ditt fall när du gjort massor med jobb själv och elen inte ingår
ja då hamnar ditt pris på 80850 kr efter Rot.
Det där Jobbet hade inte jag fått,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #42 skrivet: 14 september 2013, 22:19:01 »
Luft/luft : 25%
Luft/vatten och bergvärme : 30%
Så var det åtmindstånde tidigare om man väljer schablonmetoden vilket troligen varenda kund vill göra för att få ner totalkostnaden på luft/vatten och bergvärme jämfört med att bara göra ROT avdrag på själva arbetskostnaden.

"För vätska/vattenvärmepumpar (eller berg-, jord-, sjövärmepumpar som de också kallas) räknas 30 procent av den totala kostnaden – alltså kostnaden för både värmepumpen och installationen – som arbetskostnad. För luftvärmepumpar (luft/vatten-, luft/luft- och frånluftsvärmepumpar) räknas 25 procent av den totala kostnaden som arbetskostnad."
http://ivt.se/pages/static.asp?lngID=410&lngLangID=1
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #43 skrivet: 14 september 2013, 22:24:15 »
IVT borde ha bättre koll än mig dÃ¥ dom säljer luft/vatten och jag har för dÃ¥ligt minne tydligen  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #44 skrivet: 14 september 2013, 22:26:19 »
Jag hade ingen aning......igår.....

....men internet är ju en bra uppfinning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!