0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det var i mitten på 70-talet som eleven själv skulle "Arbeta i sin egen takt". Elevernas tolkning av detta "Vi jobbar om vi vill". Som mattelärare kunde jag ha en elev som höll på med åk7, en annan i åk 8 och den flitigaste åk 9 samtidigt . Dessutom 4 olika svårighetsnivåer. Dessutom slog man ihop 3 klasser = 80 elever satte oss i aulan. Normalt 3 lärare reducerades till 2eftersom rättningshjälp erhölls. Detta arbete utfördes av en person som tillhörde dem som ej lyckats få arbete på normalt sätt. (Svårplacerad arbetskraft). På det sättet hade man sparat in en lärartjänst och fixat ett jobb åt en arbetslös. Det var bra på den tiden. Bort med katerderundervisning. (Politik) Möjligen en reaktion på filmen med Stig Järrel.Resultatet blev naturligtvis en katastrof. Min erfarenhet är att det var som värst på 70-talet. Dessutom kom hasch-problemet. mm. Skolan blev som Pastor Jansson: "Inga bestämda åsikter om någonting".Alla hade sina egna mål och tankar om skolan. Var och en jobbade på det. Skolan saknade gemensamma mål som man gemensamt kämpade mot. Det är bättre i skolan i dag. De som säger mot mig vet nog inte hur det var då.
Sammanfattningsvis kan man säga:Lpo 94 blev inte genomförd tack vare att en övergripande majoritet av det pedagogiska etablissemanget som jag döpt till PIE systematiskt har motverkat betyg, resultat, resultatuppföljning. Ingen har svarat upp i denna sakfråga.I nästan 20-års-tid har PIE fortsatt att ha en annan agenda en den som riksdag och regering framhåller. Ingen har svarat upp i denna sakfråga.PIE sitter på maktpositioner över allt inom skolvärlden och ser till att fokus läggs på andra saker än resultatuppföljning. Ingen har svarat upp i denna sakfråga.PIE har en ideologisk agenda som innebär att det viktigaste är att man tycker rätt, om det sedan fungerar spelar mindre roll, till och med irrelevant forskning och slapp inställning till vetenskapsmetodik förekommer för att lyfta fram den ideologiska agendan. Ingen har svarat upp i denna sakfråga.De stora förlorarna i detta är de svagpresterande eleverna, där 25% av killarna går ut grundskolan utan att kunna läsa tillräckligt bra och 22% av eleverna inte har fullständiga betyg när de lämnar årskurs 9. Sverige tappar också internationellt när det gäller resultat i matematik, svenska och NO. Ingen har svarat upp i denna sakfråga.Lärarkåren är också en förlorare i form av dålig löneutveckling, status och liten möjlighet att påverka skolan, mer än på klassrumsnivå. SKL har systematiskt monterat ner lärarkåren. Att få organisationen att lyfta krävs eldsjälar till, för det systematiska resultatuppföljningsarbetet som skulle införts med Lpo 94 finns inte. Det går inte att veta vad man ska göra med de svagpresterande eleverna, för skolan som organisation har inte fått utbildning kring detta. Ingen har svarat upp i denna sakfråga.Däremot har många gett mig rätt i många av frågorna. En del har velat ifrågasätta mig och mina argument genom att i princip påstå att det jag säger mer eller mindre är hjärnspöken hos mig, t.ex. att jag påstår att det finns en klubb som heter PIE och som har hemliga handslag eller att jag hänvisar till PISA, som är ett dåligt verktyg för att mäta vad eleverna kan eller att jag förolämpar seriösa forskare fast jag visat upp konkreta exempel tagna ur deras böcker.Därför har vi kommit fram till följande:Vi startar en Facebookgrupp som vi kommer vara administratörer för. Det är fritt att vara anonym och kunna tala fritt på denna sida. Däremot kommer vi ha en strikt begränsning om vad vi vill ska diskuteras. Om man alltför mycket går utanför ramarna eller beter sig otrevligt kommer vi plocka bort kommentarerna och eventuellt blocka personen i fråga. Vi kommer under inga som helst omständigheter tillåta näthat eller liknande. Tanken med Facebookgruppen är att lyfta fram era exempel på inkompetens, maktmissbruk och ideologispridning. Men även diskutera diverse spörsmål förutsättningslöst, dock inte i första hand metodik. När det är dags länkar jag till den.Vi planerar ett seminarium kring det som bloggserien tar upp, men det kommer nog inte ske förrän till våren 2014 och antagligen någonstans i Stockholm.Vi har haft en diskussion om att åka på en kort turné runt om i landet och prata om det som driver oss i form av kvällsseminarium. Om det blir aktuellt kommer det ske till våren 2014.Nu bryter vi tillsammans makten över tolkningsföreträdet och lyfter fram exempel från skolorna i hela landet. För är det något som är viktigt så är det läraryrket, ni vet – samhällets viktigaste arbete!
Såg du programmet klassfesten häromdan?Det förklarar tydligt vart jag vill komma med mina påståenden om att det inte är enkelt att nå godkända betyg för en stor mängd elever.
OK, då var väl detta ett undantag i så fall.Konstigt att UG sysslar med rasism?
Men det är väl rasism om man pekar ut en skola full med invandrare för att de har dåliga resultat?I princip hur man än vänder och vrider på det.På fullt allvar alltså.