0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Mmm, mkt text, jag vet.En liten sammanfattning finns här:http://direktareflektioner.wordpress.com/2013/09/10/en-skola-at-helvete-del-1-introduktion/Det handlar om betygsmotståndet som helt ogrundat blivit legio i Sverige.
Ur texten du länkade till: Men vad har alla de tusentals elever som lämnat svensk grundskola utan fullständiga betyg kostat?Men det är ju lärarna som sätter betyg på eleverna som de undervisar .... eller? Hur fungerar det i Sverige? Vet bara att man kann höja betyget i efterhand eller läsa vissa ämnen för att komma in på vissa studieriktningar på högskolan .... hörde det i alla fall ...Men inte bara betyget är viktigt ... finns en del annat som är viktigt ... http://www.dn.se/nyheter/sverige/overvikt-bland-barn-har-blivit-en-klassfraga/
Tjänstemän, forskare, doktorander, docenter och professorer som systematisk motarbetat Lpo 94, resultatuppföljning och betyg samt hur man använder sig av Lgr 11 som täckmantel för att motverka resultatstyrning.
Många av dessa personer som var med och såg till att skjuta Lpo 94 i sank har i dag mage att kritisera politiker att de inte sett till att skolan fungerar. Dessa personer har en dold agenda och det finns ett informellt nätverk mellan dem.
Fattade riksdagsbeslut förvandlades till något annat. Betyg var inte bra, resultat var inte bra och undervisning skulle man inte ägna sig åt, i den moderna skolan skulle eleverna själva söka kunskap.
Jag har läst hela artikeln, men förstår ändå inte vart han vill komma.Man måste vara lärare för att veta vad alla olika läroplaner går ut på, och många andra saker som han nämner och länkar till.Det enda som stannar kvar hos mig är hans engagemang för att alla elever skall få lära sig att läsa, skriva och räkna, vilket borde vara ett baskrav som tyvärr inte uppfyllts de senaste 20? åren.Till del tror jag det beror på alla barn med "bokstavskombinationer" (vad nu det kan bero på), till dels på alla invandrare som helt enkelt inte hinner/har möjlighet, och till dels på en riktigt dålig skola i vissa extrema fall.I normalfallet är det inte skolans fel att barnen inte lär sig läsa.Sammanfattningsvis får jag känslan av att författaren var en rättshaverist redan när han började på lärarhögskolan, men att han ändå fått en plats där en person trott på hans vilja att förändra/påverka och gett honom möjligheter att få påverka på ett sätt som han kanske inte borde ha fått göra.Men vad vet jag, tycker som sagt att det är svårt för en oinvigd att hänga med i resonemanget.
..För egen del börjar jag luta allt mer åt att de nationella proven borde vara starkt styrande även för de individuella elevernas betyg,
För egen del börjar jag luta allt mer åt att de nationella proven borde vara starkt styrande även för de individuella elevernas betyg
Nej, inte direkt.Det jag kunnat se de senaste åren är mer noggrann uppföljning på nationell nivå, alltså fler nationella prov som kan lägga grunden för en rättvis betygssättning, och som ger ett tydligt betyg på hur de olika skolorna står sig i jämförelse med andra.För egen del börjar jag luta allt mer åt att de nationella proven borde vara starkt styrande även för de individuella elevernas betyg, det skulle ta bort stor del av den godtycklighet som råder när enskilda lärare skall sätta betyg, vilket kan drabba minoritetsgrupper av olika slag, tjockisar, rökare, socialt handikappade eller andra som lärarna inte direkt ser upp till, men som presterar bra på de nationella proven, och som då också de facto har en stor kompetens och goda möjligheter att ta till sig kunskap.