I detta forum frågas det ofta om de orimligt höga priserna för installationer.
Fasta priser på olika "byggprojekt" både för husrenoveringar och värmepumpsanläggningar har en förmåga att saltas ordentligt av installatörerna, och det är inte ovanligt att vi i forumet rekommenderar att man istället själv gör upphandlingen av de separata delarna, alltså köper värmepumpen och allt annat "billigt på nätet" och sedan köper tjänsten att installera på löpande räkning.
Tryggheten i en totalentreprenad är att en person/ett företag är den enda motparten om något skulle krångla, nackdelen är det höga priset som det ofta resulterar i.
En Energikonsult skulle rent teoretiskt kunna göra upphandlingen åt dig enligt ovanstående resonemang, samt bli din enda motpart med huvudansvar för ditt köp, detta trots att hans offert blir lika billig eller billigare än om du fick en offert av en installationsfirma med många år på nacken.
Jag har själv ingen erfarenhet av EKV, men som sagt, själva upplägget med att han köper in vissa tjänster ser jag inte som något som behöver vara negativt så länge hans offerter innebär att du får ett bra pris på det du efterfrågar.
Det ni skulle kunna göra är väl att kolla så att det som jag markerat i fetstil också gäller de offerter han lämnar, alltså att ni får en enda motpart om nåt skulle krångla.
De allra flesta installatörer köper in borrning av själva borrhålet, så den typen av problematik som robot74 pekar på kommer man sällan eller aldrig helt ifrån.
Väldigt få installatörer gör dessutom Elinstallationerna, så de allra flesta offerter som ges på en komplett bergvärmeinstallation innebär att det kommer 2, 3 eller fler olika företag och gör delar av jobbet, men du får bara en faktura.