Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingssätt för volymtank/arb.tank för MINST antal starter+HÖGST COP för VP?  (läst 13028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej de ser faktiskt helt nya ut. Alltså de är rena och fina, men har färgen av mässing typ. Tyckte det var märkligt när jag såg det först. Det skulle kanske kunna vara någon beläggning på kopparn?
Det är prisolrör kanske jag borde tillägga. Men jag har ej sett mässing prisol förr. Bara koppar.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl, vad tror du om följande koppling? Som jämförelse med din senaste version i denna tråd (som ju har varit bäst hittils).

Tror du denna är lika bra, bättre, eller sämre?

Samma bild finns i denna pdf i högre upplösning: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf


Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här finns ytterligare en bild som är mycket tydligare. Tror det är samma koppling som ovan:

Så vad tror du Carl? Är det bara skiktningen som skiljer "prestanda"-mässigt från din koppling? Eller finns det annat också?
Är skiktningen bättre på din skiss, för att returen går via en ledning in och därmed rör om mindre i tanken, eller är det av andra skäl?
Och oavsett skäl, blir det enl. din skiss inte sämre flöde på returen p.g.a två rör går ihop i ett, så det samtidigt skapar högre tryck? Och med tanke på det högre trycket, p.g.a man kombinerar returerna från två värmekretsar i en ledning ner i tanken, skapas det inte större turbulens som försämrar skiktningen?
Många frågor :) ...men jag är nyfiken och gillar att gå till botten med saker och ting hehe

Pdf finns här, bild på sidan 8: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Acktank_120-4ansl_sv.pdf


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Båda sista lösningarna har en extra cirkpump till radiatorerna, man kan ju tycka att det är rätt lite extra ström, speciellt om CP:n i värmepumpen bara går med kompressorn, men det är en liten bäck.
Sen blir skiktningen i tanken sämre när golvvärme kopplas till tanken, även om man har en shunt emellan, man riskerar att tvingas ha lite högre temp från VP:n till arbetstanken än vad man får ut till radiatorerna, en liten bäck till.

Annars är lösningen med arbetstank före både radiatorer och golvvärme bäst ur komfortsynpunkt, man kan styra med termostater som man vill utan att värmepumpen får spatt, men trådens rubrik handlar om COP, inte komfort? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Annars är lösningen med arbetstank före både radiatorer och golvvärme bäst ur komfortsynpunkt, man kan styra med termostater som man vill utan att värmepumpen får spatt, men trådens rubrik handlar om COP, inte komfort? ???

Japp, stämmer bra det! Komfort kommer faktiskt i andra hand i denna tråd, alldeles riktigt :)

Citera
Sen blir skiktningen i tanken sämre när golvvärme kopplas till tanken, även om man har en shunt emellan, man riskerar att tvingas ha lite högre temp från VP:n till arbetstanken än vad man får ut till radiatorerna, en liten bäck till.

Jag hade nog tolkat de senaste två ritningarna fel, var ju så sent, jag var helt slut :D.
Men då undrar jag ju ändå. Golvvärmen är ju kopplad till tanken också, fast den går först till returledningen till VP. Men du menar att vattnet fortsätter snarare direkt in i VP istället för att gå till tanken?

Jag skall nog sätta mig in i detta och studera det så jag förstår mekaniken bakom (är ingen röris sjäv :)..) kanske du är förresten?

Är så nyfiken på följande också. Varför i herrans namn använder leverantörerna sig av den princip som din skiss visar, som ju skall ge bättre effekt? Alltså som ytterligare ett alternativ till sina egna lösningar?
« Senast ändrad: 12 september 2013, 07:49:49 av Flinta »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min skiss har jag modifierat lite från standardlösningen, normalt så väljer installatörer din variant av lösning just av komfortskäl.
Jag känner till de som kopplat golvvärme på radiatorreturen, och det verkar funka, men det är oftast hemmafixare som testar såna lösningar, standardlösning 1A är att koppla som på dina bilder.
Gissningsvis kommer en installatör dissa att koppla golvvärme på radiatorretur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gissningsvis kommer en installatör dissa att koppla golvvärme på radiatorretur.

Just för att det är smidigare att koppla enl. "manualen"? Vad skall man då kontra med för att de skall begripa att din skiss är bättre?
Skall man behöva göra allting själv för att få det gjort riktigt? :D

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu hittade jag en av de ritningarna som jag pratade om innan, där man själv kunde ändra kopplingssätt genom att stänga och öppna ventiler.
Denna skall man kunna använda som volymtank, arbetstank och som "3-rörsinkoppling".
Skulle man då inte kunna göra så med din ritning Carl, att man sätter ventiler på lämpliga ställen så man kan ställa om lite hur som? Så man både kan använda tanken som enl. din ritning, samt enl. IVT Acktank 100 ritning, osv? Vore ju helt perfekt, för vad skall då installatören ha för invändning mer än att det blir jobbigare att installera? Det är ju kunden som betalar så han borde väl bara bli glad :)

Filen heter Arbetstank[2].pdf, men jag kan inte hitta direktlänken till den. Den skall dock finnas här på forumet någonstans.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.varmepumpsforum.com%2Fvpforum%2Findex.php%3Faction%3Ddlattach%3Btopic%3D41452.0%3Battach%3D23669&ei=d2sxUtDQHMWM4gSBzYC4Dw&usg=AFQjCNHszR5nBKhbdYAHQIIZVs2jv69Obw&bvm=bv.52109249,d.bGE

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Flinta, titta på den här 140 liters med 4st 1" röransl. ligger ju mellan dina 100-200liters funderingar, vettigt pris också tycker jag. Lycka till med allt. http://www.vvs-experten.se/index/ackumulatortank-140l-m-isol--p44249
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flinta, titta på den här 140 liters med 4st 1" röransl. ligger ju mellan dina 100-200liters funderingar, vettigt pris också tycker jag. Lycka till med allt. http://www.vvs-experten.se/index/ackumulatortank-140l-m-isol--p44249

Tack för tipset! Den är ju onekligen lämplig storleksmässigt, endast 5cm bredare än IVT/Bosch's 100 litare. Billig var den också! Nä denna kanske man skulle tittat på istället då, så får man lite mer volym. Lite synd att den är vägghängd dock, då jag inte har någon väggyta ledig, vilket innebär att jag får bygga någon sorts konsoll till den, men det kan det ju vara värt ändå. Undrar om den går att vända på så den kan stå på golvet som IVT tanken? Kanske går?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Undrar om den går att vända på så den kan stå på golvet som IVT tanken? Kanske går?

Det sitter en luftningsnippel i toppen, vänder man den så blir det svårt att lufta den, rören går ner en liten bit i tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter en luftningsnippel i toppen, vänder man den så blir det svårt att lufta den, rören går ner en liten bit i tanken.

Ja det har du helt rätt i...
Men men, jag kanske väljer Nibe 1255:an så då har det ingen större betydelse om det är en 140 eller 100 litare. Så då kan jag ju köra på 100 liters boschen ändå. Den borde ju räcka gott och väl för att buffra sommartid då kompressorn slår av ibland. För det antar jag att den gör även på så "lite" som 4kW.
Synd den 100 litaren är så dyr bara, cirka 5000kr som billigast, denna 140 litaren var ju nästan hälften av det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!