Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingssätt för volymtank/arb.tank för MINST antal starter+HÖGST COP för VP?  (läst 13029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag förstår.
Men då tror jag arbetstank passar oss bättre. Golvvärmen skall vara igång året om, även om den naturligtvis kommer dra mycket mindre på sommaren. Vill bara ha pyttelite värme på på sommaren, precis så det håller plattan torr.

Om jag har förstått det rätt, så är en arbetstank mer flexibel än en volymtank. Dvs. att man väljer kopplingen volymtank så fungerar det bra under vissa förutsättningar, medan den fungerar mindre bra under andra. Medan om man kopplar som arbetstank så fungerar det bra i båda fallen. Stämmer detta eller har jag missuppfattat? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mitt förslag ger nog bra COP eftersom man nyttjar värmen i radiatorvattnet på ett fördelaktigt sätt.
Golvvärmen kräver oftast lägre temp än radiatorer och då är det rätt smart att ta av radiatorreturen till golven.
Men denna lösning funkar inte om man vill ha värme till golven på sommaren, dock kan man stoppa in ett par handventiler extra och ställa om till sommargolvvärme på detta viset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag förstår.
Men då tror jag arbetstank passar oss bättre. Golvvärmen skall vara igång året om, även om den naturligtvis kommer dra mycket mindre på sommaren. Vill bara ha pyttelite värme på på sommaren, precis så det håller plattan torr.

Om jag har förstått det rätt, så är en arbetstank mer flexibel än en volymtank. Dvs. att man väljer kopplingen volymtank så fungerar det bra under vissa förutsättningar, medan den fungerar mindre bra under andra. Medan om man kopplar som arbetstank så fungerar det bra i båda fallen. Stämmer detta eller har jag missuppfattat? :)
Helt rätt uppfattat  tummenupp jag skulle satsa pÃ¥ en tank pÃ¥ ca 300 liter och koppla bÃ¥de golv värmen och radiatorerna mot tanken och satsa pÃ¥ en strömsnÃ¥l cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl. Jag hade något minne av att man kunde sätta ventiler för att kunna ändra om kopplingen. Kan man då inte koppla så man kan använda tanken lite hur som helst? Finns det schema på det? Har för mig jag hade sett ett schema för länge sedan med extra kranar och extra rör lite kors och tvärs och man kunde använda tanken på lite olika sätt beroende på vad behovet var för tillfället.

Och vi skall ju ha värme till golvet på sommarn med, fast ganska lite. Men det är ju bra om man kan ställa om på något sätt. Bara jag hittar det schemat nu igen.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smurfen, 300l blir nog aningen för stort. Men 200 liter tror jag att jag kan klämma in. Det var ju planerat med 100l, men det är ju aldrig fel att ha lite extra.

Vet någon vad den kopplingen heter som jag ritade av? Finns det schema över den också?

Borde ju skrivas en hel bok om alla sätten man kan koppla på, verkar ju var hur många som helst :D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hos Nibe finns flera förslag om du tittar på ukv tankar. Jag skulle koppla framledningen efter din skiss men returen skulle jag låta gå direkt till vp med ett avstick till tanken på så vis är det endast skillnaden i flöde som går via tanken det förhindrar omrörning i tanken vilket det kan bli framförallt med liten tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nackdelen med att koppla framledning till både golvvärme och radiatorer på samma tank är att temperaturen i tanken blir lägre än framledningen mellan VP och tank.
Golvvärme kräver oftast så högt flöde att skiktningen i tanken uteblir vilket då medför att VP:n måste jobba med lite högre framledningstemp än vad man får i radiatorerna.
Kopplas däremot radiatorerna direkt efter VP:n så slipper du denna utblandningseffekt och kan då ha lite lägre framledningstemp vilket ökar COP lite grand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och det löser din ritning antar jag?

Men shunten för golvvärmen då? Var hamnar den?

Det var planerat att golvvärmen skulle ha en egen shuntgrupp med egen cirukationspump. Medan radiatorerna skulle på på VP'ns inbyggda CP. Om jag har förstått det rätt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Och det löser din ritning antar jag?

Men shunten för golvvärmen då? Var hamnar den?

Det var planerat att golvvärmen skulle ha en egen shuntgrupp med egen cirukationspump. Medan radiatorerna skulle på på VP'ns inbyggda CP. Om jag har förstått det rätt.

Antingen skippar man golvvärmens shunt och kör hela flödet via tanken.
Man kan även sätta en shunt efter arbetstanken så här:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den ritningen ser ju jättebra ut.

Men då borde den väl lösa alla de problem som du har skrivit skulle kunna uppkomma? Det där med flödesskillnader och skiktning osv?

Vi vi kan ju inte sätta två volymtanker, det har vi inte plats med. Vi kan sätta en. Det var planerat 100L men skall försöka spana efter en 200 litare som kan passa. Den får ju vara rätt smal och hellre bygga på höjden, och en sådan är ju inte lätt att hitta.

Men skissen ser ju jättebra ut, stort tack för den!

Hoppas VP'ns inbyggda CP räcker till radiatorerna bara. Särskilt om vi kör på Greenline HA (har hört att den har rätt svag CP?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vet du om du har ett eller tvårörsystem?
Har du tvårör och någorlunda grova rör så ska värmepumpens egen CP dra runt vattnet i radiatorerna utan problem.
Ettrörsystem och klena rör kan däremot ställa till problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror det skall vara tvårörssystem och det mesta av rören är stålrör, 17mm utv. närmast elementen och har även sett ca 16mm mässingrör eller vad det nu är för material. Ser ut som mässing iallafall, koppar är det då inte.
Men vid pannan är det ju grövre rör som går ut till systemet, varefter det blir smalare och smalare antar jag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Låter som det ska funka bra, själv har jag 2-rörsystem och 17 mm järnrör närmast elementen, jag kör min CP på lägsta fart och får dessutom strypa in flödena lite (på radiatorventilerna) för att få rätt :dt: i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter bra! Ja, järnrör menade jag naturligtvis. Jag skrev stålrör och det är ju fel :)
Vad den här mässingfärgade är för något vet jag ej, men kan det vara mässing? Vad det nu har för betydelse. Antar att det är samma innerdiameter på 17mm järnrör som 16mm mässingfärgat rör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan det vara ärgad koppar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!