0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det blir lite bättre verkningsgrad samtidigt som man får bra kylning av kraftelektroniken.
För om man kyler med inkommande brine, så värmer man samtidigt upp den lite, som ju borde ge ännu mer gratisenergi
Er värmepump är ju försedd med en löstagbar panel som går att placera på en bättre plats än pannrummet. Om jag fattat rätt kan den då användas som rumsgivare?Om så är fallet, vilken typ av reglering blir det? Nån enkel parallellförskjutning av värmekurvan om börvärdet skiljer sig tillräckligt mycket från ärvärdet? Eller är den smartare än så, kanske lite självlärande? Efter en tids drift har den ju alla data för en "perfekt" reglering?
Men är det så det görs idag, eller är det bara bra i teorin än så länge?
Det blir inte så stor vinst. Det blir samma fenomen som när man återvinner värme i frånluften genom att värmeväxla mot köldbäraren. Genom att ingående köldbärare värms blir också utgående köldbärare varmare vilket ger en minskning av uttaget av gratisvärme från berget. Tillför man ett antal kWh värme till köldbäraren får man tillbaka 5-10 % i form av minskat antal kWh el till kompressorn.
I de fallen vi har förluster så kan vi återvinna dem in i systemet.
PS var hittar jag er på forum dær ni skriver... svarar på frågor om era L/V VP ?
Här är deras forum: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=142.0(Du läser redan ett av ämnena)
Oftast står ju värmepumpen i ett pannrum eller liknande och det behöver ju hålla en viss temperatur. Jag tror att man nyttjar spillvärmen bättre genom att låta den läcka ut från värmepumpen än att värma upp brinevätskan. Det får ju inte bli för kallt heller, kondens i elektroniken är ju inte bra...
OK, tack... hittade det... ær det fritt fram att børja nytt æmne dær eller ær det till før "Producenten"? Kanske dum fråga ... men tænkte inte klanta till det
Daikin, trevligt att ni skriver här på forumet!Angående livslängd på er nya värmepump. Som en sammanfattning av frågorna om livslängd, där jag misstänker att många är nyfikna på vilket som håller längst, icke inverterstyrda "vanliga" bergvärmepumpar, eller de nu allt mer populära inverterstryrda, så vill jag fråga just det.Vilken typ av bergvärmepump kan man sova lugnast med vad gäller livslängd, innan något riktigt dyrt fel inträffar? Vanliga on/off eller inverterstyrda pumpar?
Denna typ av fråga är inte lätt att svara på då vi i så fall skulle generalisera alla on/off under samma kam.Det beror på hela systemets utformning.Vi har en mycket lång erfarenhet av inverterstyrningar så vår bedömning är att dels är detta framtidens system, dels så har vi processen i schack.Jag kommer ihåg när biltillverkarna införde elektronisk insprutning och frångick förgasaren...det var mycket oro bland gemene man om driftsäkerheten då också.MvhDaikin