0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan naturligtvis inte hävda att det är denna pryl jag kan tacka för den lägre förbrukningen. Jag har alltför kort tids loggning för att kunna se något statistiskt tillförlitligt resultat. Och det är många faktorer som kan bidra till att förbrukningen kan skilja avsevärt. Det kan mycket väl bero på precis vad som helst. U-Böjen är dock den enda förändring jag tillfört anläggningen, och de två månaderna med denna på plats har varit de två månader med lägst förbrukning jag upplevt.Men visst, jag har också gjort förändringar med start/stopp-värden, och kan heller inte jämföra rättvist av den anledningen.Även om böjen är verkningslös så sitter den nu där den sitter, och jag tänker vare sig ta bort den, eller montera dit flera...
Summa -447 kWh (överskott NICE)Producerad EL 765 kWh (vilket är 250 mer än simulerat)Såld EL 657,7 kWhKöpt EL 210 kWhVV 123,5 kWhMedeltemp 17,7Löpande helår 2348 kWh. Har nu kört solanläggningen ett år och målet är 0 (NOLL) kWh för helåret 2013 tror jag inte är möjligt. Bäbisen har sabbat kalkylen, men jag tror att jag har råd med min fabulösa förbrukning .
Totala förbrukningen:* Augusti 2013 = 142kWh - Temperatur Min: 7,9 ... Max: 30,6 .. Medel: 17,8 (16grader enligt fortum)* Augusti 2012 = 206kWh - Temperatur Min: 8,2 ... Max: 25,9 .. Medel: 17,2* Beräknad årsförbrukning: 6508* Skillnaden är att jag har haft bergvärmepumpen helt avstängd (förutom 2 dagar)... Fast aktiverat en frys.. Trodde det skulle sänkt mer..