0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter som att du kan ha fel på växelventilen kan gå att motionera i gång om du söker i forumet hittar du säkert tips på hur man gör.
Normalt är det växelventilen som krånglar när det beskrivna händer men jag reagerar på första bilden där inställt värde på varmvattentemperaturen är 51 grader men ärvärdet är 58,4 grader. Pumpen borde ha stannat när temperaturen gick över 53,5 grader även om växelventilen krånglar men kontrollera växelventilen först. GT11 givaren har havererat. Troligen har den blivit fuktskadad men det påverkar inte det som har hänt.
En växelventil som har rekommenderats här heter LK 525, den kostar ca 1500 kr. Det kanske finns andra som är lika bra. Prova att ringa IVT ang. givaren, det är ett vanligt fel.
Här kostar en LK Armatur 1200 kr, en som jag själv har bytt.Har sett någon annan som inte har varit dyrare men kommer inte ihåg.http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf
Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på pumpen och vad det är för variant av reglersystem. Är det REGO600 kan man i meny 1.14 (kundmeny 2) ställa in en sommarurkopplingstemperatur. Är utetemperaturen högre än inställd sommarurkopplingstemperatur står växelventilen alltid i läge för varmvattenberedning. Den slår aldrig om till radiatordrift när varmvattenberedningen är avslutad. Det sparar en del el då förlusterna är högre när växelventilen står i läge för radiatordrift, det blir lite självcirkulation då som kyler pumpens innanmäte. Jag tycker fortfarande det är konstigt att temperaturen gick upp till 58,4 grader när inställd varmvattentemperatur var 53 grader. Det borde inte vara möjligt. Är varmvattenberedaren luftad? Det är där luften hamnar så småningom då det är varmast stället i systemet.
Tackar, Vet inte om du har samma panna som jag men rent elektriskt behöver man inte göra något annat än att koppla in den på samma sätt som befintliga.Behov av att byta/förlänga några rör?Har dock sett att växelventilen eller motorn kanske är rätt ord, ser ut att flytta sig från B till A vid start av pumpen, när den är i A läget går värmen ut på radiatorerna och i B är allt som det ska dvs ingen värme på elementen.Fick den igår att stanna i läge B dvs inget varmvatten ut på systemet.Allt ser dock ut att fungera i manuell läge åtminstone på den röda spaken på växlaren det känns också som att den inte läcker ut något vatten på systemet då.Frågan är beter det sig på detta sätt när ventilen är trasig eller kan det vara något annat?