Min erfarenhet av av F750 tillsammans med tilluftsmodulen SAM40 är blandad. Eftersom vi har ett blåbetongs och vi behöver bra ventilation, den är finjusterad så att gränsvärdet 200 beq hålls. Detta medför att SAM40 måste arbeta med 90% och F750 78% för att få balansen. Problemet uppstår på vintern då pumpen stannar ibland pga av för kallt i SAM40. Vad gör jag jo minskar procentuellt luftflödet för att klara detta när det blir kallt ute...knappast rätt.
SAM40 är energikrävande och det är det jag försöker hitta en lösning på. Jag har funderat att docka en luft/vattenpump till F750 (vad jag förstår finns en extra slinga?, en extra anslutning XL8 (anslutning dockning in)) för att få in extra värme i systemet. Annan ide är att värme upp returvattnet från SAM40 (skillnaden mellan in och ut är ca 20-30 grader), t.ex. in 45 ut 20. Luft/vatten pumpen skulle jag lätt kunna placera på andra sida vägen så anslutningen blir väldigt kort. Annan tänkbar lösning kanske vore ett ventilation aggregat (typ FTX) för att få ner ingående kalluft än mer...men hur då? Vad ska jag ta den luften från (jo, spis kanalen...fast det är nog inte lämpligt (olagligt?))
Vad skulle du göra? Rekommendera! Andra med samma erfarenhet?
Tidigare har jag haft en vanlig el-panna + FTX system (Temovex) + luft/luft värmepump vilket skrotades, men faktum är att energi besparing är i det närmsta obefintlig mot då, nu måste el-patron i F750 tyvärr gå i stort sett hela vintern...Upplever att F750 tillsammans med SAM40 inte klarar en villa på 170kvm där det behövs en luftomsättning på ca 90 l/s.