0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I stort sett alla verkstäder har väl tillgång till data utrustning i dag som kan felsöka bilen och göra nödvändiga inställningar. Så inte behöver man använda sig av märkes verkstad.
Jag har mjukvara så jag kan göra i princip allt på VAG-bilar, det går även att koda om nycklar om man gör som buset när dom ska sno, läser ur minnet och har en mjukvara som "hittar" nyckeln som behövs för att logga in med den andra mjukvaran i boxen/instrumenthuset för att koda in nya nycklar.Jag håller mig till VAG för då kan jag laga själv.
Om man t.ex har en bil med elservo var sätter man då motor och elektronik tror du.. Eller om man som på ena bilen jag brukar har en CANBUS-styrd regulator i generatorn för att kunna reglera motorvarv efter last (elvärmare för kylvätska t.ex).
Mmm du missade problemet - reservdelar måste programmeras för att stämma till en viss individuell bil - annars felmeddelande.Endast märkesverkstäder har möjlighet att programmera.Man kan inte ta en likadan del från skroten.Komplicerat, kan ta tid - och priset kan bli vad som helst.I praktiken monopol och full kontroll på aftermarket.Detta ska ha hörjat på årsmodeller runt 2007.Någon på forumet borde känna till mer?I övrigt när det gäller skruva nyare bilar så håller jag med 245an. Byta avgassystem på en Audi kan vara en mardröm. Som ett exempel.