Jag skulle behöva ett råd från någon oberoende när det gäller val mellan frånluftsvärmepump och luft/luft-värmepump+gaspanna.
Har värmt upp min bostad med gaspanna (vattenburna element) och haft en frånluftsvärmepump för tappvatten. Jag bor i två-plans hus i Skåne med halvöppen planlösning (sovrum på nedre plan som ofta är stängda t.ex) förbrukar 3500 kWh varmvatten och 12 500 kWh värme.
Det är dags att byta frånluftsvärmepumpen (död kompressor) och har fått två motstridiga förslag på hur jag ska gå vidare.
De två förslagen jag fått är:
Förslag 1:Släng/sälj gaspannan och installera NIBE F370 för uppvärmning av tappvatten och värme.
Enligt Energikalkylen på Energimyndighetens hemsida kan detta spara 9 490 kWh per år, runt 7 850 krFörslag 2:Köp en luftluftvärmepump och montera vid entré
Behåll gaspanna för uppvärmning av bostad (de dagar luft/luft inte räcker)
Behåll den trasiga värmepumpen och låt den värma upp tappvatten m.h.a elpatron
Enligt Energikalkylen kan detta (LLVP) spara runt 4060 kWh per år, runt 3 240 per årSå enligt energikalkylen skulle jag spara ungefär 4500 kr mer på FLVP än en LLVP per år. FLVP kostar 40 000 mer för mig att installera, vilket jag borde kunna spara in på ungefär 9 år.
Fördelarna jag ser med FLVP (alltså förslag 1 ovan) i mitt fall är:
- Med FLVP har jag en sak som kan gå sönder istället för 3 separata (gaspanna, frånluftsvärmepump för varmvatten och LLVP). Jag oroar mig att gaspannan ska gå in i väggen även om den är rätt ny. När den gör det blir ju det en ny ganska stor investering, vilket nog kan äta upp de pengar jag kan spara genom att välja LLVP nu. Även frånluftsvärmepumpen som vi då bara ska använda med elpatron kan väl också lägga av helt.
- En FLVP kan jag ställa i tvättrummet där det inte gör något om det låter lite. LLVP skulle placeras i ett öppet rum där jag oroar mig över att den kommer att störa med sitt buller. Vi har ett sovrum precis brevid där den skulle placeras.
- Mitt hus har halvöppen planlösning på två plan, och jag oroar mig lite över att LLVP inte kommer att värma upp hela bostaden i jämn temperatur, utan att det kommer att bli varmt runt pumpen men kallt i rummen längst bort på samma våning
- Subjektivt, men det känns lite B att ha en trasig frånluftsvärmepump där jag använder elpatron för att värma varmvattnet året om. Om jag ska sälja bostaden kan jag tänka mig att det är enklare att förklara en NIBE F370 än tre separata uppvärmningsdelar där en är trasig. Det blir också enklare eftersom vi får ett elabbonmang istället för både el+gas-abbonemang.
Den stora nackdelen jag ser med FLVP är initiala investeringskostnaden. Å andra sidan borde jag ju ha igen det på 10-11 år med tur.
Jag tycker alltså att det mesta talar för FLVP, men jag kanske missar något?