Hej
Jag kunde inte hålla mig från ett inköp av Jula's Anslut luft/vattenvärmepump på 5,3kW när man kunde köpa den för 14.000:-. Vi har idag fjärrvärme och den fungerar ju så bra den ska göra, men priset går upp flera % per år. Nu ligger vi på ca 60-70% av kostnaden om jag skulle använt direkt el.
Huset är byggt 2010 och är ca 215m2 stort, helt i betong (SW väggar) , högt i tak samt ett garage på 30m2 (10gr).
Frågan är nu hur jag ska docka luft/vatten vp mot fjärrvärmen. Eller är projektet dömt att misslyckas ??
Det är golvvärme i båda planen och det finns ingen ack. tank.
Jag har en ny ack tank liggande på 30liter som jag tänkte använde till utespa'ts dusch.
Eftersom det hängde med en rörvärmare på 3kW i Julas paket tänkte jag använde den istället till utespa't och använda fjärrvärmen som tillskott.
Tanken var att jag skulle köra värmepumpen ner till några minus för att sedan låta den vila under vintern. Varmvattnet tänkte jag låta fjärrvärmen sköta som tidigare.
Klarar man köra utan ack tanken till ca 500m golvvärme som i sig inte utgör någon större volym, om inte, klarar man sig med 30liters ack tank eller blir det för mycket start och stopp?
En annan fråga är om man kan sätta utedelen utanför utblåset från husets via FTX luftutblås eller blir det då för mycket kondens mot VP.
Har någon kompletterat en nya fjärrvärme med plattvärmeväxlare och styrning?
Tacksam för input innan man testar för mycket....
Mvh