Ja jag är helt med er,svårt att räkna hem ekonomiskt visst är det så samtidigt är jag lite av att "har inget emot att lägga ut mycket pengar nu" och slippa räkningar från Vattenfall i framtiden.
Helt klart är ju att jag måste komplementera med nån form av biobränsle och då tänker jag på nåt i form av en snygg pelletskamin under vinterhalvåret helst då en vattenmantlad som kan jobba mot tanken vilket ju är förberett alternativt montera pelletsbrännare i kombipannan men ja det är ju det här med grannsämja.
Man får väl se lite hur det blir med nettodebitering av solel och samtidigt hur priserna går på solcellspaket och ja man kan ju undra varför energibolagen/staten håller igen med sol produktion och högst motvilligt släpper till småskalig produktion(nu skulle ju även det sättas käppar i hjulen för kommunerna att bygga miljöhus ska till en statlig utredning först,skandal !!!) det kan man ju diskutera varför
För mig är det oxå av yttersta vikt att inte låsa mig för nåt alternativ och att kunna hålla flera dörrar öppna.
Man kan ju oxå köra en separat intern anläggning som inte är kopplad mot nätet,solel ---> 2 x luftpump men känns väl inte helt effektivt.......jobba mot nätet med nettodebitering är ett måste känns det som för att få nån form av ekonomi i det.
Hur mycket kräm drar en l/l pump som ska värma en 65-80kvm vid +/- 0 - 7 ni som kan ?