0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur stor vp ska du ha ? Du ligger nog på ca 100 liters vatten volym i dag om jag räknat rätt
Har du några golv som du vill ha värme på jämnt typ klinkers ?
Du kommer klara att trimma in systemet "manuellt", jag har gjort det hemma hos mig som den novis jag är Nu sitter termostaterna där på väggen heeeelt i onödan. En extrakostnad på ca 12000 kr som kunnat gått till ngt roligare. Så bara därför skall jag aktivera dem av ren princip.
Då behöver du en arbetstank med separat cp till golven skaffa en på 2-300 liter då är det inga problem att köra värme på sommaren och den volymen ska räknas med när du dimensionerar exp kärlet.
OK. Man behöver alltså separat cirkulationspump till arbetstanken? Sitter inte arbetstanken bara i serie med värmeslingorna (alltså att cirkulationen sköts från VPn), eller är det något annat jag missat/missförstått?
Om man vill ha ett flödes oberoende system så har man en cp som sköter cirkulationen mellan tank och vp och en annan cp som sköter cirkulation över golvvärmen då kan man stänga av delar av golvvärmen och vp kommer få samma flöde ändå och har man en rejäl tank blir det inte mycket start stop
Varför skulle du behöva en shunt som har golvvärme överallt. Tanken tillför mera vatten volym så att vp kommer att gå bra både sommar som vinter och säkerställer flödet oavsett vad du hittar på med golv värmen.