Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i flera lägenheter efter installation av fjärrvärmeväxlare  (läst 8310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad paraandersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi installerade i min bostadsrättsförening en ny fjärrvärmeväxlare i höstas. Efter installationen anmärkte flera lägenhetsinnehavare på att de i sina lägenheter fått det kallare. Klagomål kom in från lägenheter både på bottenvåningen och en trappa upp, men de om hade det värst bodde på bottenplan där flera element i stort sett var kalla genom hela vintern.

Vi saknar tyvärr ritning över hur stammarna är dragna, men om man tittar i källaren ser vi att det går ut 7 st stammar från värmeväxlaren, 3 st går till ett av husen och 4 till det andra. Huset till vilket 3 stammar går har haft störst problem. Alla stammarnas ventiler släpper igenom vatten (man känner att de är varma på båda sidor) och enligt installatören är de korrekt inställda.

Om man känner på stammarna (i lägengheterna) från vilka vattnet går in till de drabbade lägenheternas radiatorer så är de varma, men elementen iskalla. Stammarna går upp till ovanliggande våningsplan där radiatorerna åtminstone blir ljumna. På våningen ovan är radiatorerna normalvarma. I de drabbade lägenheterna har vi luftat elementen utan att det blivit bättre.

När vi varit i kontakt med VVS-firmor ger de följande felmöjligheter:
1. Luft i systemet
2. Smuts i systemet
3. Fel på ventiler i källaren alternativt på radiatorerna

Utifrån mitt perspektiv känns det dock inte som om det är något av ovanstående fel. Vårt system är självavluftande och att avlufta de drabbade lägenheternas element har inte hjälpt. Smuts i systemet går inte att utesluta, men det känns osannolikt att smuts kommit in i systemet vid bytet. Ventilerna i källaren släpper igenom vatten och det känns osannolikt att det blivit fel på termostaterna på samtliga element samtidigt i samband med värmeväxlarbytet.

Min teori är att systemet inte är korrekt balanserat, låter det rimligt? Jag har inte lyckats hitta någon beskrivning om hur man balanserar ett system i ett större hus, finns det någon sådan eller hur bör man gå vidare i ett fall som detta?

Mvh
Pär

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vem projekterade värmeväxlaren?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ett välkänt problem för mig, ofta måste jag säga att det blir klagomål på värmen i lägenheter efter ett byte av fjärrvärmepaketet...
Alltför ofta:
- Felberäkning av flöde, alltså för liten pumpkapacitet.
  Gamla pumpen pÃ¥ fast maxvarvtal och den gav alltid samma flöde oberoende av vad omgivningen gjorde, den nya regleras enligt mottryck och det gÃ¥r inte i ett gammalt värmesystem...
- Balansen i värmesystemet fel.
  Avlagringar i ventiler och rör stryper flödet eller självcirkulation som stör, i gamla hus har för det mesta radiatorerna vridits pÃ¥ max oberoende av väderlek-> fönstren stÃ¥r öppna mitt i vintern istället
- Temperaturen hålls för låg

etc
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På jobbet hade vi exakt samma problem efter byte av värmecentral.
Vi tog loss de radiatorer som krånglade och spolade ur dom, det fanns en hel del avlagringar där.
Troligen hade det funkat hyfsat tidigare på grund av att temperaturen på framledningen och flödet var högre på den gamla värmecentralen.
Efter renspolningen funkade allt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att räkna på effekten, och flödet borde inte vara så svårt, speciellt inte om man ersätter en gammal växlare som bevisligen fungerat.
När jag ser denna typ av problem tänker jag att felet beror på en installation utförd av någon som antingen inte vet vad han gör, eller att det beror på ett skitfel som blivit av en slump, eller p.g.a. dålig dokumentation.

I detta fall låter nästan som de skulle ha kopplat in alltihop fel väg tycker jag.
Alltså, den tidigare framledningen är nu returledning.
Radiatorerna får sämre effekt, och där det tidigare var varmast är det nu kallast.
Kolla om "de varma" radiatorerna är varma hela vägen eller om de bara blir varma närmast anslutningarna och upptill på radiatorn.
« Senast ändrad: 07 augusti 2013, 08:19:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
mÃ¥nga gamla fastigheter har haft cirkpumpen pÃ¥ returen. MÃ¥nga installatörer vet inte vilket som är tillopp och retur utan  kör vidare pÃ¥ returen och dÃ¥ blir det lite galet
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 Helt fel hököga
Hur kan det bli galet i en fjärrvärme central?
oavsett om cirkpumpen sitter före växlaren eller efter växlaren  ska den ta tryckfallet.
växlaren är bara en "ytförstoring" av röret där energi ska växlas.
Det har ingen som helst betydelse .
egentligen vill man ha cp på returen så nära växlaren som möjligt för att slippa linjära strömningar.
på tex vissa större äldre LPM växlare gick en del vatten kallt igenom växlaren .
Flytta man cp till returen va problemet över.


Du skriver att många installatörer vet inte skillnaden på tillopp och retur . hahaha! hahaha!
cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hon kanske menade att om de byter cp samtidigt, river bort den gamla, återkommer efter nån vecka med alla nya grejor, och inbillar sig att den alltid sitter på t.ex varma sidan, och då vänder pumpen åt fel håll...
Som i min vp..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
@ karlmb
99% av dom Undercentraler som byggs idag  är vad man kallar för prefade..
Allt är klart . Kassetten ställs hängs pÃ¥ golv eller vägg.  rörisen / licens svetsaren (oftast samma person)
Har anslutningspunkterna primär tillopp primär retur mät sträckor . värme tillopp värme retur , kv in vvc och vv att göra.
Det finns en Konsult eller fjärr värme leverantören som dimensionerar växlare cirkpump mm .
Rörisens uppgift,, Tätt rakt och i vinkel efter gällande bestämmelser.

Jag är sÃ¥ pass gammal att jag fÃ¥tt byggt efter bÃ¥da principerna .. Lösbyggda enheter som man själv projat  är mycket roligare.

Skulle det vara så att en röris vänder pumpen fel ::), Då kommer värmen i botten på radiatorn Karlmb. Det uppmärksammas väldigt fort
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jo, man kan ju tycka det. Men är det klarlagt var värmen kommer först i detta fall..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Alltså ..
Det är jätte enkelt för en vvsare med Baskunskaper att leta reda på vad som orsakar driftstörningarna .
I en UC är allt uppmärkt innan och efter installationen , En besiktning skall vara utförd! efter installationen.
risken att den går baklänges vågar jag påstå är minimal
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Och ändå händer det titt som tätt att det blir fel.
Det är ju ett vanligt felsökningstips som vi ger i detta forum för de som fÃ¥tt en installation som inte fungerar.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ja men i villa värden finns inga besiktningar,
Det gör det vid ett växlar byte i en fastighet,
Det gör att jag vågar påstå med 99% säkerhet att det är rätt kopplat,
Men det kan va fel dimensionerat , där av drift störningarna,
Besiktningen går ut på att föreskriven enhet sitter på plats,
Rätt kopplat provtrycknings protokoll mm

Vanligaste felen / problemen som jag stöter på är faktiskt styr när det gäller UC/värmepump som skall utrustas med överordnat,( här får man peka med hela handen)
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, men hur kunniga är besiktningsmännen?
Om det är samma kvalité på dessa besiktningar som det är på t.ex. en energibesiktning av hus inför försäljning, så är det många gånger rena skämtet, man kopierar helt enkelt en gammal besiktning och ändrar datum och objektnamn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 Ja dom innehar en ingenjörs utbildning med spets inriktning pÃ¥ VVS !
Det är likadant med besiktningen för styr. Allt gås igenom vad som gäller för utförande och beskrivna funktioner,
Jag vill påstå att det är en hög kompetens nivå på dom besiktningsmän jag träffat på genom åren.

visst finns det tillfällen då diskussioner uppstått, Då dom fått besikta en del grejer som inte är standard lösningar ::)
men då vi både pratar och skriver samma språk inom vvs så har det gått bra tummenupp.

Det är mina erfarenheter Rickard då det gäller besiktningar av egna jobb /konstruktioner.
Hade du liknande när du skruva kabel?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!