Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur snabbt ska en bÃ¥t med en 135 hk motor gÃ¥?  (läst 19222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #15 skrivet: 07 augusti 2013, 15:46:12 »
Funkar med lastbils flak väger kanske 1200 kilo funkar dra efter bil också om jag hade haft en bromsad vagn. Får se hur det blir frakten är egentligen minsta bekymret man vill ju se båten innan man köper den och har ingen lust att åka 60 mil för att titta på den om det visar sig vara skrot. Ägaren skulle ordna flera bilder så får se hur det blir.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #16 skrivet: 08 augusti 2013, 17:25:37 »
Jag tycker dina 40 knop lÃ¥ter bra om ekipaget väger 800 kg.  Har själv en Ribtec 620 där bÃ¥ten väger 550 kg fulltankad plus motor 220kg totalt 770 kg. Motorn är en Honda BF150, med den och 2 personer gör hon bara 38 knop....(  Fyrtaktare är pÃ¥litliga men faen vad lÃ¥ngsamma......(

Min gamla båt, en Zodiac 550 med 90hk Johnson tvåtaktare var mycket snabbare och rappare i axet, men startade inte var 5te försök å andra sidan..)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2013, 09:06:34 »
Hej HansMarten

Jag kanske tog i litegrann när det gällde vikten. Men inte så mycket. Skrov+motor väger nog 550 kg och sedan 160 kg för 2 pers plus lite annat onödigt krafs i form av portabel bensintank på 30 liter, marinbatteri (20-25kg) reservdunk 5 liter, ankare, fendrar, tampar, lite verktyg, kapell, vattenskidstång, paddlar, nåt gammalt kastspö....det drar fort iväg.

Om du börjar räkna så kanske du får lägga på en 50 kg.......?

Ska man toppa bÃ¥ten sÃ¥ fÃ¥r man nog plocka loss delar av inredningen.  ::)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #18 skrivet: 11 augusti 2013, 10:17:43 »
Gör en liten chansning :) Är det nån som bor runt Göteborg och som har tid över att kolla på en båt som jag vill köpa båten ligger på land så den går inte att provköra. Det handlar mest om att kolla så allt ser normalt slitet ut. Båten är inte ny och priset är lågt så lite fel räknar jag med att få på köpet. Jag betalar naturligtvis bensinpengar + ersättning för besväret är det nån som är intresserad tar vi det via pm. Har fått kontakt med en åkare från orten som kör till Göteborg ibland och som ev kunde ta den till mig har inte fått pris uppgift men frakten verkar ordna sig om jag väljer att köpa båten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #19 skrivet: 11 augusti 2013, 11:43:22 »
Nja, jag har bara tvÃ¥ tampar och ett en lunchplätt med i bÃ¥ten. SÃ¥ tyvärr inget att lasta ur ( FÃ¥r nog bara acceptera att min skrovform inte är optimal. Har dessutom problem med att bÃ¥ten lutar till vänster vid fullt gaspÃ¥drag, ska tydligen vara nÃ¥got med att proppellern ibland "vrider" bÃ¥ten om man har skarp v-botten. NÃ¥gon som har lösning pÃ¥ detta ?  Du ska vara sjukt nöjd om du gör mer än 40 knop och inte lutar!))
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #20 skrivet: 11 augusti 2013, 13:20:27 »
Hej HansMarten

Det är vridmomentet som vrider över båten till vänster om propeller roterar åt höger (standard rotatationsriktning). På min utombordare (Mercury) finns en offeranod under kavitationsplattan som har en fena som man kan vrida för att motverka detta. Men helst ska man inte använda denna för att motverka vridningen, det bromsar rätt mycket.

Ibland kan detta vara ett tecken på överplaning, d v s båten vill gå ner på nosen. Då stödjer sig båten på kölen längre fram och går nästan fritt på bakre delen av kölen och då blir det svårt för motorn som skjuter på ekipaget att få balans. Det blir som att balansera en penna rakt upp på fingret. Lösningen på detta kan vara att flytta vikt bakåt i båten, att tilta upp motorn ett hål (om man har fasta lägen) eller att tilta upp med powertrimmet. Vanligt om man använder stark motor, motorn lyfter upp hela båten.

Jag ligger 20 hk över rek max motorstorlek och hade själv dessa problem (tendens redan vid 30 knop), och i mitt fall berodde det på att man hade satt aggressiva trimplan plus en sån där trimfena på kavplattan (skäddan). I mitt fall var det på gränsen till farligt eftersom den dök ner på nosen och gick skarpt åt sidan. Man hade optimerat båten för snabb planing och ekonomisk drift i vattenskidsport. Jag tog bort fenan på drevet (kallas även hydrofoil) och ställde de fasta trimplanen strukna med skrovet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #21 skrivet: 12 augusti 2013, 19:24:03 »
Aha!! Tack för ditt svar, förstÃ¥r jag lite bättre vad som händer över 30 knop.  Det var efter servicen och byte av offeranoden(fenan) som problemet uppkom. Jag vet sedan tidigare bÃ¥tar, att vinkeln pÃ¥ denna kan justeras om bÃ¥ten "drar" Ã¥t nÃ¥got hÃ¥ll när man kör handsfree.

Frågade t.o.m mekanikern om han ändrat och om fenan satt som innan, han sa att inget hade ändrats. Eftersom båten gjorde 5 knop mer efter service (något puck till tidigare ägare hade hällt i 10 liter olja för mycket) så trodde jag att det var farthöjningen som gjorde att problemet med lutningen uppstod.

Ska kolla med honom igen. Vet du om man ska justera fenan till höger eller vänster för att motverka lutningen? Stort tack för ditt svar!!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #22 skrivet: 12 augusti 2013, 20:30:46 »
Hej HansMarten

Du hade tur att inte motorn tog skada av för mycket olja. Det kan bildas enorma övertryck i motorn, den kan faktiskt sprängas inifrån.

Jag vet inte riktigt åt vilket håll....hade provat vrida så den pekar bakåt-styrbord (så motorn svänger höger). Då borde motorn skickas iväg åt babord under vattnet...vilket skulle vrida båten medsols runt färdriktningen (sett bakifrån).

Det kan också vara som du säger, att det kommer med farten. Då får du kanske slänga i tyngd bak. Sandsäck?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #23 skrivet: 14 augusti 2013, 18:59:01 »
Tack! Ska prova vrida den några klick. Nja sandsäck låter lite kontraproduktivt=) Har satt tjockisarna till höger i båten hela sommaren istället)) Återkommer med resultat vad gäller fenan, kan kanske hjälpa någon annan också!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #24 skrivet: 29 augusti 2013, 15:54:00 »
Hmm, vred fenan så den pekade mer till vänster i förhållande till färdriktningen, detta resulterade tyvärr bara att båten blev trög att svänga till höger med. Lutningen kvarstår vid fullt gaspådrag....(

Känns som jag ska sätta dit ett fast trimplan på ena sidan istället för att kunna kompensera. Alltid är det något att göra, som Hornbach reklamen säger :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #25 skrivet: 29 augusti 2013, 17:04:24 »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #26 skrivet: 30 augusti 2013, 15:48:14 »
Hej

Hmmm. Låter trots allt som överplaning tycker jag. Man får för mycket lyftkraft i aktern så att båten balanserar över mot fören och hamnar för långt fram på kölen. Trimma upp (out) med powertrimmet och/ eller mer vikt långt riktigt bak i båten. Om du monterar in trimplan så kan du förvärra situationen eftersom de ger lyftkraft i aktern. Likadant med hydrofoils (trimplan på drevets kavitationsplatta). Trimplan är det som hjälper motorsvaga båtar att gå upp i plan. Men det är ändå värt ett försök med trimplan. Kör.

Kan berätta att jag fick exakt samma effekt som du har när en jobbarkompis på 130 pannor slängde sig i framsätet. Båten la sig på vänstra sidan av V-skrovet. Helt hopplöst och halvt livsfarligt, båten omöjlig att styra. Jag vill alltid plocka bak vikt i båten. OK, den vill gräva ner sig vid gaspådrag, men då får man möta genom att trimma ner motorn kraftigt. Ofta är det lätta motorbåtar med klassisk sittbrunn som har detta problem eftersom förarens vikt hamnar långt fram. Har man en båt med styrpulpet långt bak borde det vara mindre problem eftersom föraren sitter väldigt långt bak, men styrpulpetbåtar är ofta kraftiga med trubbig för och höga fribord och har på så sätt mycket vikt framåt.

Läste någonstans att det är ganska vanligt att båtar visar tendens till överplaning i högre hastigheter. Det är en kompromiss mellan högfartsegenskaper och förmåga att gå upp i plan. Lättplanad båt = sämre högfartsegenskaper.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #27 skrivet: 01 september 2013, 22:52:43 »
Hej

Upptäckte i helgen att båtmotorn inte har gått på full gas. Kollade det när jag ändå gjorde service och kopplade bort oljeinjektionen. Gasreglaget på motorn gick mot stoppskruven, men spjällen öppnade inte fullt. Dessutom var de lite osynkade. Fick rota fram en servicemanual och synka förgasarna, sedan ställde jag in fullgasläget så spjällen öppande fullt när gasreglaget gick mot stoppskruven. Blir ju så med tiden. Länkaget slits och blir glappt.

Undrar om jag verkligen har haft 135 hk ur denna motor?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #28 skrivet: 03 september 2013, 21:05:49 »
Är nog som du skriver, skrovet lyfter och får för lite fäste i aktern, plus stark v-form. Ska prova med att lasta fullt därbak och se om det hjälper. Annars ska jag titta på att sätta ett fast trimplan på höger sida. Att den sedan lutar åt höger i lägre fart kanske jag får leva med.

Oho, surt att ha åkt runt med spjällen halvöppna! Men tänk på all soppa du sparat=)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur snabbt ska en båt med en 135 hk motor gå?
« Svar #29 skrivet: 04 september 2013, 15:02:05 »
Hej HansMarten

Hör av dig hur det går, det är bra att lägga in det i kunskapsbanken. Överplaning kan vara riktigt otrevligt. Detta är dilemmat med båtar, det är svårt att få dem att gå "perfekt" i sjön i alla farter och lastförhållanden. Det "går inte" med små båtar. Ju större båt, desto okänsligare.

Det är ofta förknippat med status runt bÃ¥tar, och ingen vill erkänna att de har problem. Allas bÃ¥tar gÃ¥r perfekt upp i 10000 knop, och inga problem alls med motor eller skrov. Laga i smyg och hÃ¥ll käft. Grannen hade fel pÃ¥ elvinschen när han skulle lägga ut. Han drog upp ankaret i smyg bakom ryggen och körde med ankaret pÃ¥ släp tills han kommit ut en bit och var säker att ingen sÃ¥g. DÃ¥ drog han upp ankaret. När man ska lägga i eller ta upp bÃ¥ten sitter stammisarna pÃ¥ bänken och kollar. Likadant när man ska träffa rutan eller lägga till mot bryggan. Jag vet sÃ¥na som varit ute och övat sent pÃ¥ kvällen flera veckor tills de kände sig säkra och tordes ta ut bÃ¥ten dagtid.  :) :) :)
 
MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 335
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!