0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efter lite googlande på båttypen tycker det verkar rimligt. Hade en Buster XXL m 115hk som toppade runt 40knop.Båtar är känsliga för last eftersom massan direkt påverkar båtens våta yta. Den våta ytan är båtens kontakt med vattnet, via friktion agerar den broms. Trimma båten för att minimera den våta ytan, men inte för mycket - då blir båten instabil.Du kan göra massor med hokuspokus för att vinna några knop, lättast är att laborera med proppen (dyrt), men se även till att ha ett rent skrov som därmed har bra "släpp" i vattnet.Kör hårt - det är kul att åka fort i båt, men tänk på säkerheten. Trimma ner båten genom vågor och girar.
Rätt farligt när man har så lite grepp i vattnet.
Har för mig om du dubbla hastigheten krävs det 4 gånger så mycket effekt. Har en 4 m styrpulpet med 30 hk gör 22 knop
För många år sen såg jag en kille sitta i en pytteliten styrpulpet med en jättemotor ståendes brevid bryggan och pratade med några vänner..Jag vänder bort blicken sen hör jag en motor som rusar och pläsch och båten ligger upp å ner, kallas stegra, eller impa på vänner Ingen skadades i alla fall...
När vi ändå snackar båtar skulle behöva kolla på en båt i Göteborg. Har fått ett toppen pris på en båt med lite jobb på men har drygt 60 mil dit så det är lite gruv samt och törs inte köpa osett. Hur får man hem den om jag nu åker och tittar vad kostar frakten på en båt