Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inget varmvatten, hur hänger det ihop?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inget varmvatten, hur hänger det ihop? (läst 3104 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nitra
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
nitra
«
skrivet:
03 augusti 2013, 22:15:26 »
Citera
En vecka efter inflyttning i radhus har vi inte längre varmvatten i kranen i kök/badrum. Sent omsider försöker jag förstå hur uppvärmningen av vattnet hänger ihop.
I radhuset finns en gaspanna (för naturgas) samt en frånluftsvärmepump. Gaspannan är en Weishaupt Thermo Condens. Frånluftsvärmepumpen är en Aquaes 350. Pumpen har ju ~20 år på nacken, så min första gissning är att det är denna som gått in i väggen. (De brukar väl inte ens hålla såhär länge).
Jag förstår dock inte relationen helt mellan dessa två apparater. Både gaspannan och frånluftsvärmepumpen används för att värma upp vatten om jag förstår det rätt.
I displayen för gaspannan står det att pannans temperatur är 26 grader. Det verkar ju vara för lite för att värma upp kranvatten så det därför antar jag att den inte används för det. Vidare har jag kollat förbrukningsmätaren för gaspannan och den har stått blickstill i 6 timmar så den verkar ju inte förbruka någon gas. Vilket ju verkar rimligt om den bara används för element vilka ju är av nu på sommaren.
Är det så att gaspannan används för att värma upp vatten för element och frånluftsvärmepumpen används för vatten i kranar i kök och badrum? (Det verkar lite konstigt såifall men..)
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Inget varmvatten, hur hänger det ihop?
«
Svar #1 skrivet:
04 augusti 2013, 09:00:56 »
Citera
Jag gissar att frånluftsvärmepumpen värmer varmvatten och huset till viss del och att gaspannan skjuter till värme till huset när frånluftsvärmepumpens kapacitet inte längre räcker (på vintern).
Har du inget varmvatten så är det troligen frånluftsvärmepumpen som lämnat in.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
nitra
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
nitra
«
Svar #2 skrivet:
04 augusti 2013, 12:11:59 »
Citera
Tack. Jag ska ska ringa en servicekille imorgon om den.
Om det är så att det är kompressorn som är trasig i frånluftsvärmepumpen, är det då möjligt att få gaspannan att sköta uppvärmningen av varmvattnet tills att frånluftsvärmepumpen är utbytt? Gaspannan är ju i sommar-mode och verkar inte ha någon bränning igång. Jag fipplade lite på gaspannan igår oh då gick bränning igång (enligt ikon på display) och vad jag tror är en temperaturindikator ökade, men jag avbröt det eftersom jag inte visste vad jag höll på med.
Jag antar att det beror på exakt vad felet är och hur det är kopplat, men jag undrar lite om det finns någon chans att vi får varmvatten här inom flera veckor.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19215
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
04 augusti 2013, 14:20:48 »
Citera
Det bör sitta en elpatron i frånluftaren som kan fixa vv tror inte gaspannan kan det men det är inte omöjligt.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
04 augusti 2013, 17:03:20 »
Citera
Man måste se hur grejerna hänger ihop, men troligen kan inte gaspannan fixa varmvattnet.
Däremot borde det finnas en elpatron i din frånluftsvärmepump som fixar värmen, den är troligen inaktiverad nu.
Jag har ingen manual till AQUAES350 men i den för 380:n s finns det on/off knappar bakom panelen (om du fäller ner den) som styr elpatron.
Prova den knappen (om den finns) som heter "Tillskottsvärme", den sköter i alla fall el-värmesköldarna till varmvattnet på 380:n.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1142
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
malfle
alvinpalv
bopakoster
purjo__
Josth
Zyberdude
T.eriks
Classe57
Heat?
Apelsin
Börje__
oldfarm
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info