Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markvärmepump i förrÃ¥d, kulvert mm?  (läst 4666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« skrivet: 03 augusti 2013, 21:00:57 »
Hej.

Nya frågor och funderingar.

Har en före detta bagarstuga i nära anslutning till bostadshuset. (ca 13 meter)

Bagarstugan är i dagsläget isolerad men inte uppvärmd, den står på naturstenar.

Med anledning av bla placering av nuvarande pannrums placering inne i bostadshuset och diverse andra anledningar funderar jag på om det skulle kunna vara en bra ide att vid installation av markvärmepump placera denna i bagarstugan istället för i bostadshuset eller medför detta några stora nackdelar?

Hur stor merkostnad kan det bli med en kulvert på 13 meter?

Vad behöver man mer ta i beaktande vid placering av värmepump i uthus? Värma rummet där vp placeras med vp eller annan värmekälla? Ös på med förslag och ideer!

Mvh

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2013, 21:34:19 »
Jag har en liknande lösning sedan 9mån tillbaka, med den skillnaden att vp:n står i ett isolerat förråd.
Mellan hus och förråd har jag 19m kulvert, och om det är 13 m för dig plus att den skall ner i backen en bit, så är ditt alternativ jämförbart med mitt.
Du måste antagligen ha varmvattencirkulation om du har kulvert. Alternativet är att du väntar 3-5 min på att få varm vatten i huset efter att du inte tappat på en stund. Komforten är ypperlig med varmvattencirkulation! men du borde ha lite extra vattenledningarn dragna i huset då, och det vet du bäst ifall det är möjligt. VVC kostar dock i form av kWh. Temperaturfallet är större i varmvattentanken, vilket betyder fler vv-laddningar. För mig rör det sig om 250-300kWh/mån på vv-sidan... :'(

Annars kan du skippa VVC och sätta en lite el-beredare i huset. komforten är väl inte lika bra då du får vänta på varmvattnet något längre (med VVC har du direkt varmt!), men temperatursänkningen i vv-tanken är betydligt mindre. Har sett de här på forumet som har runt 150kWh/mån med vp+kulvert+vvb. Har själv sneglat på det alternativet i efterhand men jag vet inte....

hoppas det gav lite vägkost...
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #2 skrivet: 05 september 2013, 11:11:25 »
Jag har den lösningen dock bara 5 meter till förådet. Det är skönt att inte ha pumpen i huset. Har ingen vvc och väntar de ca 60 sekunderna på varmvatten. Har dragit vvc men det har inte blivit inkopplat och upplever det inte som ett problem.

Du behöver avlopp till förådet det har inte jag utan två hängade spannar under säkerhetsventilerna.

Tänk på att isolera varmvattenledningarna de ger annars i från sig mycket värme.

vi flyttad vattenmätaren också till förådet fick extra plats i huset tack vare det.

Vi har även förberätt för att koppla in reservkraft i förådet vid långa strömavbrott.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2013, 19:26:58 »
Hej igen!

Vad kostar färdig kulvert per meter om man ska ha en som kan leverera både värme + varmvatten + kallvatten?

Vilka dimensioner behöver man på ledningarna, och hur tjock är ytterhöjet på en kulvert som rymmer värme + varmvatten + kallvatten?

Hur djupt gräver man ner en kulvert i Norrbotten?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2013, 08:34:48 »
Här finns lite uppgifter och priser:

http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=kulvert

Man drar inte KV i en färdig kulvert tillsammans med värme/vv. KV skall hållas separat från värme.

Vår 4-rörs kulvert (värme, VV plus VVC) i Dalarna ligger nog på ca 1,5m djup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2013, 09:37:29 »
Rent generellt avråder jag från att ansluta en värmepump till huset via kulvert, om du har möjlighet att ha den i huset.
Om du räknar 150 - 300 kWh/månad i extra kostnader för varmvattnet så blir det rätt mycket pengar på 15 år, typ 27000-54000 kWh.
Till detta skall läggas kostnaden för kulverten.

Även om man struntar i vvc eller extra elberedare så kostar det varmvatten att spola fram vattnet varje gång du vill ha varmt vatten i kranen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2013, 10:53:00 »
Här finns lite uppgifter och priser:

http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=kulvert

Man drar inte KV i en färdig kulvert tillsammans med värme/vv. KV skall hållas separat från värme.

Vår 4-rörs kulvert (värme, VV plus VVC) i Dalarna ligger nog på ca 1,5m djup

Hej och tack för svaret!

Så om det är en lösning utan vvc man då ska ha så drar man värme + retur + vv i samma kulvert, kallvattenledning drar man separat utanför kulverten med egen isolering?

Vad

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2013, 11:04:04 »
Rent generellt avråder jag från att ansluta en värmepump till huset via kulvert, om du har möjlighet att ha den i huset.
Om du räknar 150 - 300 kWh/månad i extra kostnader för varmvattnet så blir det rätt mycket pengar på 15 år, typ 27000-54000 kWh.
Till detta skall läggas kostnaden för kulverten.

Även om man struntar i vvc eller extra elberedare så kostar det varmvatten att spola fram vattnet varje gång du vill ha varmt vatten i kranen.

Hej!

Jag förstår definitivt dina argument mot att ha vp i kombo med kulvert.

Jag sitter dock med lite speciella förutsättningar iom bla infartens/vägens dragning över tomten, kallvattenledningen ligger under vägen, det är installerat en värmekabel för att kallvattenledningen ej ska frysa, kommer även att få problem med att mycket av kollektorslangen kommer att behöva isoleras om jag väljer att dra den in i huset.

Om jag väljer att placera vp i bagarstuga kommer isoleringslängden av kollektorslangen att bli betydligt kortare, jag kommer ut direkt på rätt ställe med kollektorslangen, kallvattenledningen skulle behövas dras om men skulle nog klara sig från frysning om jag förlägger den så att den ska upp i bagarstugan den med, ett ytterligare plus är att övrig utrustning kopplad till kallvattnet såsom pump, vattenfilter mm kan flyttas från matkällaren inne i huset och ut till bagarstugan/förrådet.

Komfortmässigt är det en längre väntan på vv som jag ser som hinder, har funderingar på att ha en mindre elvvb inne i huset för att åtgärda detta, positiva aspekter skulle bli att man slipper eventuella ljud/vibrationer inne av vp + även av pumpen för kallvattnet.

Ja jag vet inte, men är verkligen förlusterna så stora med en isolerad kulvert?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2013, 12:45:41 »
Vid värmepump 35 - 30 grader ca 5-6 Watt per meter.
13 meter ger 70 watt med COP på 5 ger det ca 13 - 15 Watt vilket kostar 20 kr / månad
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2013, 14:16:01 »
Hej och tack för svaret!

Så om det är en lösning utan vvc man då ska ha så drar man värme + retur + vv i samma kulvert, kallvattenledning drar man separat utanför kulverten med egen isolering?

Japp.

Kallvattnet drar du utan isolering på frostfritt djup. Åtminstone gjorde de så hos mig. VVS:aren sa att "varmvatten skall vara varmt och kallvatten kallt", därför separerades de. Antar det är för legionella och annat,
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2013, 14:28:50 »
Vid värmepump 35 - 30 grader ca 5-6 Watt per meter.
13 meter ger 70 watt med COP på 5 ger det ca 13 - 15 Watt vilket kostar 20 kr / månad

35-30 grader?
Så lågt ligger man väl knappt vid golvvärme?
COP 5.0 finns det ingen värmepump som ger, räkna med kanske 4.0 så blir du inte så besviken.
Dessa förluster kommer alltså utöver de förluster du får för tappvarmvattnet.

@ Jisse:
Det är många som tänker som du, man vill inte dra in köldbärarledningar i huset, och man vill inte riskera störande oljud, och man vill frigöra utrymme.
Och som du säkert förstått vid det här laget så går det göra, och få bra funktion på det hela, men det kostar lite pengar varje dag så länge anläggningen lever.
Frågan du bör ställa dig är helt enkelt om du accepterar den mindre besparing som det ger, vilket torde röra sig om 170-340 kWh/månad lite beroende på hur du löser det.
Att snabbt få varmvatten när man öppnar kranen är onekligen en lyx som är värd lite pengar eller besvär, det är enormt irriterande att aldrig få varmt vatten innan man är klar med det man tänkte göra, typ tvätta händerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markvärmepump i förråd, kulvert mm?
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2013, 16:31:21 »
Jo att det kostar en del att använda sig av kulvert är jag införstådd med, lösningen som jag har idag är ju inte heller "kostnadseffektiv", jag tänker då på kallvattenledningen som jag har, denna har en elvärme-kabel som drar 10 eller 15 watt/meter, jag har cirka 40 meter från brunnen och till huset, 10-15 watt * 40 meter kostar lite kwh det också.
Kallvattenledningen är så förlagd att den går i kanten av infartsvägen hela vägen antar jag, skulle jag välja att ha både kollektor + kallvattenledning indraget i förrådet så skulle jag komma från en hel del problem som är svårlösta rent praktiskt på annat sätt.

Känns som att det är fler + än minus med att ha allt som kan ställa till med elände i annat utrymme än bostadshuset.

Största -:et är ju att anläggningen och installationen blir dyrare då man väljer kulvert, driftskostnadsmässigt vet jag ej om förlusten blir särskilt stor iom att värmekabeln på kv-ledningen idag drar en hel del ström.

Nåja, hinner fundera ännu ett tag, installationen ligger en bit i framtiden ännu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!