Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Tank med solslinga eller värmeväxlare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Tank med solslinga eller värmeväxlare (läst 34708 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tompamannen
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 65
Karma +0/-0
Tompamannen
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
«
Svar #30 skrivet:
30 juli 2013, 16:34:26 »
Citera
Jag ska se om jag hittar mina gamla skisser som jag gjorde 08 innan jag lödade ihop mitt system, komplettera dessa med en VP, sedan får expertisen på forumet säga vad ni anser
Loggat
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 72
Karma +1/-3
Markanläggare sedan 20+ år
Tompa-mannen
«
Svar #31 skrivet:
30 juli 2013, 22:42:41 »
Citera
Grubbleriet fortsätter
och det slog mig att
http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf
inte kommer att fungera för mig. Jag shuntar ju ut vattnet från pannan med en motordriven shunt som styrs av en ställbar rumsgivare. Om jag då kopplar vp på returen, kör med fast kondensering med givaren i panntoppen så kommer det bli lite kajko. Om vi säger att vp går, shunten är halvöppen, 45 gradigt vatten går ut, tempgivaren i pannan säger att vp ska slå ifrån vid 55gr, nattsänkningen går på, 2gr, shunten stänger helt och pannan får inget tillflöde av varmt vatten utan vp står o stånkar och fortsätter elda fram varmvatten i radiatorkretsen för givaren i pannan säger att den vill ha varmare vatten för börvärdet är inte uppnått, och det blir vansinnigt varmt inne.
Så jag måste nog koppla in mig på pannan genom en trevägsventil på rören där jag kör vattnet mellan panna-tank.
F-n vad man grubblar och vad detta var knepigt
Men det är både roligt och intressant att ha er på forumet som ett bollplank
Edit: Jag hittade mitt gamla användarnamn igen om ni undrar varför det är bindestreck. Det är alltså samma gubbe..
«
Senast ändrad: 30 juli 2013, 22:45:23 av Tompa-mannen
»
Loggat
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #32 skrivet:
30 juli 2013, 22:48:56 »
Citera
Är det inte lika bra att du bygger om systemet helt så du får shunten på tanken och vedpannan används endast vid eldning. Om du tänker göra jobbet själv behöver det inte kosta så mycket och det finns en hel del beg ved prylar på blocket numera en tank med slinga till vv vore ju inte helt fel och laddomat 21
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Karma +1/-3
Tompa-mannen
«
Svar #33 skrivet:
30 juli 2013, 23:06:51 »
Citera
Med facit i hand skulle jag aldrig gjort som jag gjorde. När jag köpte huset så hade jag det uthyrt i 4 år och under den tiden så gick oljepannan sönder och jag hade inte tid att sätta mig in i vad jag skulle satsa på. Så det fick blien kombipanna som i början bara gick på elpatron. När jag flyttade in i huset så blev jag vedoman och köpte tankar, ny skorsten och laddomat. Och det har fungerat väldigt bra. Men nu inser man att det skulle vart bättre att från början ha köpt enbart en tank med elpatron och beredare i. Men men. Jag vet inte om jag är så sugen på att dra om alla rör i pannrummet redan. Och pannan är egentligen för stor för att endast fungera som vedpanna, mycket vatten att värma innan den börjar ladda. Dock bra när man vill få värme på radiatorerna hyffsat snabbt i och med shuntningen på pannan.
Men som sagt, jag ska grubbla vidare och kommer garanterat hitta lösningen
Loggat
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #34 skrivet:
31 juli 2013, 09:24:21 »
Citera
Det är väl egentligen bara shunten du behöver flytta laddomaten kan du behålla och ställa så den bara pumpar åt ett håll. Tror inte det gör så mycket att pannan innehåller mycket vatten på kall vintern hinner pannan inte kallna mellan eldningarna och resten av året är det vp som värmer huset.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Karma +1/-3
Tompa-mannen
«
Svar #35 skrivet:
31 juli 2013, 20:52:07 »
Citera
Jag har gjort en liten skiss men jag fattar inte hur jag lägger upp bilden?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #36 skrivet:
31 juli 2013, 21:22:38 »
Citera
Klicka på infoga bild uppe till vänster och sen får du klicka på bilagor och andra tillval under skriv rutan och leta upp din bild där.
Loggat
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Karma +1/-3
Tompa-mannen
«
Svar #37 skrivet:
31 juli 2013, 23:19:27 »
Citera
Då ska vi se om det fungerar. Gjorde en liten skiss på hur det ser ut, samt hur jag tänkt mig att en vp ska dockas. Av utrymmesskäl har jag bara med det som har betydelse för inkopplingen, blir ju lite plottrigt om alla säkerhetsventiler, kv och vv ska vara med.
Det svarta är alltså så som det är idag, det blåa är vid veddrift och det röda vid vp-drift.
Vid veddrift så går vattnet ut till radiatorerna, ventil 2 är stängd nedåt men öppen åt andra hållen, ventil 1 är stängd mot det röda men öppen åt andra hållen, 3 stängd mot det röda men öppen åt andra hålen, 4 är också stängd mot rött men flöde genom. Dvs. radiatorreturen passerar bara vp'n som om den vore sista radiatorn på kretsen för att inte frysa.
När vp ska står för värmen så ändras ventil 2 så vattnet bara går genom radiatorkretsen. Sedan ändras 4'an så den stänger mot tankarna men öppnar mot pannan, 3'an stänger mot radiatorkretsen och öppnar mot det röda, och 1'an stänger mot radiatorkretsen och öppnar mot det röda.
Värmepumpen tar alltså sitt vatten från botten av pannan och trycker in det i toppen på pannan. Och vid veddrift är den bara passiv som en sista radiator.
Jag behöver alltså 4st trevägsventiler som jag får vrida på, samt en strömbrytare, när jag ska växla mellan ved och vp.
Åsikter emottages gärna
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #38 skrivet:
01 augusti 2013, 10:16:46 »
Citera
Har du kollat vad 3 vägs ventiler kostar
Varför sätter du inte vp indockad på returen före pannan då slipper du alla ventiler. Då borde du endast ev behöva höja autoshunten vid vp drift beroende på vilken shunt styrning du har och slipper ventilerna. Då borde man kunna styra vp med en rums termostat om du inte vill koppla om allt vilket jag envist hävdar är bäst. Shunten på tanken samt en microbrytare som styr vp på armen till shuntstyrningen ev med ett tidrelä så att när shunten stänger så går vp tex 30 min till och stoppar sen och när shunten öppnar helt så startar vp automatiskt. Vid eldning kommer shunten stänga och vp kommer inte starta men det behövs antagligen nån typ av termisk ventil som späder vattnet till vp om det blir för varmt.
Loggat
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Karma +1/-3
Tompa-mannen
«
Svar #39 skrivet:
01 augusti 2013, 11:44:29 »
Citera
Du har några poänger där
Det som ställer till det egentligen är när shunten stänger vid vp-drift, det är väl det enda problemet. När det blir för varmt så ger rumsgivaren order att stänga shunten, men i och med att vp då fortsätter att värma returvattnet så känner frameldningsgivaren till shunten av detta och stänger shunten helt varpå vp's givare i pannan aldrig går upp i temp och han fortsätter att ge värme. Hade man bara haft något som sa till vp att stänga av sig när shunten är stängd så hade problemet varit löst.
Loggat
gossen
Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1054
Karma +0/-0
gossen
«
Svar #40 skrivet:
01 augusti 2013, 13:08:01 »
Citera
Du kan väl sätta vp-givaren på framledningen eller returen istället? Eller ser inte jag ditt problem på rätt sätt?
Loggat
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm
Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556
Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål
<12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.
. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Karma +1/-3
Tompa-mannen
«
Svar #41 skrivet:
01 augusti 2013, 15:03:34 »
Citera
Sätter jag givaren till vp'n nånstans i radiatorkretsen så kommer väl vp hela tiden sträva efter att nå max inställd temperatur? Dvs. Jag kommer alltid att ha typ 55gr i radiatorkretsen.
Jag vill hellst att vp värmer panntoppen till inställd temp, om då shunten stänger så stoppar vp när tempen är uppe i pannan. När sedan shunten börjar öppna så har man lite buffert i pannan och vp startar när tempen sjunker. Men som sagt, detta verkar vara lite knepigt att få till
Loggat
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 451
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #42 skrivet:
03 augusti 2013, 00:38:30 »
Citera
Tog mig friheten att göra ett förslag utifrån din skiss. Har ingen aning om det går
Ställ in på laddomaten så max 60 grader (returen) går in i tekniktanken. Är VP avstängd går returen bara igenom tekniktanken tillbaka till KP. På sommar, höst och vår kör du bara VP och eldar lite när du vill för att hålla nere elkostnaden.
«
Senast ändrad: 03 augusti 2013, 00:45:59 av Fuzz
»
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
Tompa-mannen
Kan värmepumpar
Karma +1/-3
Tompa-mannen
«
Svar #43 skrivet:
03 augusti 2013, 09:01:35 »
Citera
Fuzz, det är precis så jag hade tänkt mig från början. Och min frågeställning var ju om det ska vara en extra tank eller en växlare. Fördelen med denna lösning är att man slipper vrida om en massa ventiler när man ska byta uppvärmningskälla och att man även kan koppla vp att starta automatiskt med hjälp av laddomaten när tempen i tankarna sjunkit för lågt efter eldning.
Loggat
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 451
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #44 skrivet:
03 augusti 2013, 12:12:19 »
Citera
Laddomatens "elpatronvakt" kan leverera 230 volt/10 amp om det kan vara någon hjälp. Det enda jag inte vet riktigt med min skiss är om det kan bli problem med exp kärlet från tekniktanken (om den ska vara ihopkopplad med övrigt system eller sluten). Jag tror att det kommer funka men jag är också nybörjare
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Tank med solslinga eller värmeväxlare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 867
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
rocas
SW
lubbis
Hilton
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info