0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte Mercury men annan skit från Japan eller Korea? Daihatsu beter sig så om man lägger motorn på fel sida, cylindern fylls med olja och om det händer nåt mer vet jag inte men inte otroligt att förgasaren töms? och sen krävs det verkstadsbesök för få den att funka. Kanske lika i ditt fall?
Det låter mera som ett värmerelterat problem på tändningssidan. Har du kollat att du har gnista efter senaste stoppet när den gick i tio minuter.Kan vara problem med tändspole eller kondingen om det är ett konventionellt brytarsytem.Jag har haft samma problem med en gamal tvåcylindrig Evinrude. Ut till grynnan med motor men ro hem
Jag har ibland (även på bensintiden) haft liknande problem som du Joka, och då kom jag på efter en stund att man måste öppna luftningsventilen längst i den inbyggda tanken (sitter på påfyllningslocket). Det sitter en gummitätning av ngt slag där också och ibland får jag känslan av att den inte blir öppnad utan att man öppnar ventilen flera varv, kanske ngt som kommer med tidens tand på den tätningen.Så om du provar att lossa tanklocket så kan du utesluta att det är vacuum i tanken och att den stannar pga det efter några minuters körning.
Det är väl inte speciellt sannolikt att det är problem med ett modernt tändystem efter 30-40 timmars total drift sedan fabrik...?
Aha, är en Mercury samma som Yamahas 4hk 4-takt, 1 cyl?Isåfall är det samma motor som jag har. (1996 tror jag) Har också kört min mkt lite och faktiskt etanolkonverterat den med bra resultat Enda problemet med det är att man måste se till att all etanol är borta ur ledningar och förgasare innan vintern då det torkar annars eftersom en förgasare inte är ett slutet system (räcker inte att bara tömma flottörhuset). Missar man det så blir det en gele' som sätter igen munstycken, flottörventil i liknande och man måste ta isär och blåsa bort detta.Jag har ibland (även på bensintiden) haft liknande problem som du Joka, och då kom jag på efter en stund att man måste öppna luftningsventilen längst i den inbyggda tanken (sitter på påfyllningslocket). Det sitter en gummitätning av ngt slag där också och ibland får jag känslan av att den inte blir öppnad utan att man öppnar ventilen flera varv, kanske ngt som kommer med tidens tand på den tätningen.Så om du provar att lossa tanklocket så kan du utesluta att det är vacuum i tanken och att den stannar pga det efter några minuters körning.Gällande biltransport så finns det pilar på utombordaren som visar vad som ska vara uppåt vid liggande transport för att undvika problem med motoroljan.
Vet ej Iof är ju motorn 9år men knappt använd så den ser ju ut som om man plockat den direkt från lagerhyllan men allt kan väl hända...Det enklaste efter dagens experiment är väl att börja byta ut bränslepump, flotör och filter bara för att utesluta det.
Min Yamaha 4 hk motor sätter igen munstyckena och den har gått på endast bensin tror det funkar bättre när jag kör den på Aspen men använder den så lite så är inte säker.
En av mina grannar har en verkstad som sysslar med motorsågar och trädgårdsmaskiner, han påstår att INGET har gett honom så mycket jobb som akrylatbensin. På vår/försommar har han full huggning med att byta membran och rensa bränslesystem just pga akrylatbensinens destruktiva egenskaper, nått som knappast förekommer om man använder "vanlig" bensin. Så prova först med att byta alla membran och filter, använd lite "vanlig" bensin för att testa.