Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥n som kan nÃ¥t om Mercury bÃ¥tmotorer?  (läst 41239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #15 skrivet: 14 juli 2013, 16:30:34 »
Hmm men då har du väl en 4-takt om du får olja i cylindern och det är ju förståligt.
Finns nog nåt bra håll att lägga den på så du slipper detta.

Iaf, iväg och fick mig en tunna, den läcker ju va klart men det är ordnat nu med latexfog  tummenupp
Ställer i motorn och drar 4-5ggr och den gÃ¥r som en klocka i cirka 10min och efter det sÃ¥ tvär dör den och vill inte pÃ¥ ngt vis starta igen  :::_) :::_) :::_) FiR >:D knUp
Va fan kan det här va för ngt  dontknow
Ska riva isär förgasaren och insuget än en gång, tömma tanken, rengöra den och ledningar samt byta bränslefiltret bara för att och se vad som händer...
Är väl bra mysko att den gÃ¥r en liten stund bara och sen dör  :o :o
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #16 skrivet: 14 juli 2013, 18:11:50 »
Inte Mercury men annan skit från Japan eller Korea? Daihatsu beter sig så om man lägger motorn på fel sida, cylindern fylls med olja och om det händer nåt mer vet jag inte men inte otroligt att förgasaren töms? och sen krävs det verkstadsbesök för få den att funka. Kanske lika i ditt fall?
Mercury och Yamaha 4 hk motor är samma skit ;) endast färgen skiljer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #17 skrivet: 15 juli 2013, 01:03:25 »
Det låter mera som ett värmerelterat problem på tändningssidan. Har du kollat att du har gnista efter senaste stoppet när den gick i tio minuter.
Kan vara problem med tändspole eller kondingen om det är ett konventionellt brytarsytem.
Jag har haft samma problem med en gamal tvåcylindrig Evinrude. Ut till grynnan med motor men ro hem :'(
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #18 skrivet: 15 juli 2013, 08:13:28 »
Aha, är en Mercury samma som Yamahas 4hk 4-takt, 1 cyl?
Isåfall är det samma motor som jag har. (1996 tror jag)
Har ocksÃ¥ kört min mkt lite och faktiskt etanolkonverterat den med bra resultat  8)
Enda problemet med det är att man måste se till att all etanol är borta ur ledningar och förgasare innan vintern då det torkar annars eftersom en förgasare inte är ett slutet system (räcker inte att bara tömma flottörhuset).
Missar man det så blir det en gele' som sätter igen munstycken, flottörventil i liknande och man måste ta isär och blåsa bort detta.

Jag har ibland (även på bensintiden) haft liknande problem som du Joka, och då kom jag på efter en stund att man måste öppna luftningsventilen längst i den inbyggda tanken (sitter på påfyllningslocket). Det sitter en gummitätning av ngt slag där också och ibland får jag känslan av att den inte blir öppnad utan att man öppnar ventilen flera varv, kanske ngt som kommer med tidens tand på den tätningen.
Så om du provar att lossa tanklocket så kan du utesluta att det är vacuum i tanken och att den stannar pga det efter några minuters körning.

Gällande biltransport så finns det pilar på utombordaren som visar vad som ska vara uppåt vid liggande transport för att undvika problem med motoroljan.
« Senast ändrad: 15 juli 2013, 08:16:18 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #19 skrivet: 15 juli 2013, 09:31:23 »
Det låter mera som ett värmerelterat problem på tändningssidan. Har du kollat att du har gnista efter senaste stoppet när den gick i tio minuter.
Kan vara problem med tändspole eller kondingen om det är ett konventionellt brytarsytem.
Jag har haft samma problem med en gamal tvåcylindrig Evinrude. Ut till grynnan med motor men ro hem :'(

Ja nÃ¥t lurt är det iaf iom att den bara vill starta när jag är hemma  :-\
Ska starta upp den i tunnan sen och se om den startar för att se om den stannar och då kolla om det finns gnista på den.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #20 skrivet: 15 juli 2013, 09:33:55 »
Det är väl inte speciellt sannolikt att det är problem med ett modernt tändystem efter 30-40 timmars total drift sedan fabrik...? ???
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #21 skrivet: 15 juli 2013, 09:34:56 »
Jag har ibland (även på bensintiden) haft liknande problem som du Joka, och då kom jag på efter en stund att man måste öppna luftningsventilen längst i den inbyggda tanken (sitter på påfyllningslocket). Det sitter en gummitätning av ngt slag där också och ibland får jag känslan av att den inte blir öppnad utan att man öppnar ventilen flera varv, kanske ngt som kommer med tidens tand på den tätningen.
Så om du provar att lossa tanklocket så kan du utesluta att det är vacuum i tanken och att den stannar pga det efter några minuters körning.

Verkar inte vara det felet heller tyvärr då det inte kommer bensin om jag bara öppnar kranen utan måste även öppna luftnippeln på tanklocket.
Möjligen om skiten pÃ¥ ngt vis bygger upp ett vacuum i tanken under körning  dontknow

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #22 skrivet: 15 juli 2013, 09:38:33 »
Det är väl inte speciellt sannolikt att det är problem med ett modernt tändystem efter 30-40 timmars total drift sedan fabrik...? ???

Vet ej  dontknow
Iof är ju motorn 9år men knappt använd så den ser ju ut som om man plockat den direkt från lagerhyllan men allt kan väl hända...
Det enklaste efter dagens experiment är väl att börja byta ut bränslepump, flotör och filter bara för att utesluta det.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #23 skrivet: 15 juli 2013, 09:56:27 »
Aha, är en Mercury samma som Yamahas 4hk 4-takt, 1 cyl?
Isåfall är det samma motor som jag har. (1996 tror jag)
Har ocksÃ¥ kört min mkt lite och faktiskt etanolkonverterat den med bra resultat  8)
Enda problemet med det är att man måste se till att all etanol är borta ur ledningar och förgasare innan vintern då det torkar annars eftersom en förgasare inte är ett slutet system (räcker inte att bara tömma flottörhuset).
Missar man det så blir det en gele' som sätter igen munstycken, flottörventil i liknande och man måste ta isär och blåsa bort detta.

Jag har ibland (även på bensintiden) haft liknande problem som du Joka, och då kom jag på efter en stund att man måste öppna luftningsventilen längst i den inbyggda tanken (sitter på påfyllningslocket). Det sitter en gummitätning av ngt slag där också och ibland får jag känslan av att den inte blir öppnad utan att man öppnar ventilen flera varv, kanske ngt som kommer med tidens tand på den tätningen.
Så om du provar att lossa tanklocket så kan du utesluta att det är vacuum i tanken och att den stannar pga det efter några minuters körning.

Gällande biltransport så finns det pilar på utombordaren som visar vad som ska vara uppåt vid liggande transport för att undvika problem med motoroljan.
Min Yamaha 4 hk motor sätter igen munstyckena och den har gått på endast bensin tror det funkar bättre när jag kör den på Aspen men använder den så lite så är inte säker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #24 skrivet: 15 juli 2013, 10:06:50 »
En av mina grannar har en verkstad som sysslar med motorsågar och trädgårdsmaskiner, han påstår att INGET har gett honom så mycket jobb som akrylatbensin. På vår/försommar har han full huggning med att byta membran och rensa bränslesystem just pga akrylatbensinens destruktiva egenskaper, nått som knappast förekommer om man använder "vanlig" bensin. Så prova först med att byta alla membran och filter, använd lite "vanlig" bensin för att testa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #25 skrivet: 15 juli 2013, 10:19:08 »
Men om motorn går i 10 minuter och man stänger av den och den inte vill starta så bör det inte vara bränsle pumpen för i så fall skulle motorn ha stannat av sig själv. Förgasaren har ju ett flötörhus som innehåller bensin så motorn säkert går i en halv minut utan bränslepump och det brukar ju sitta en drännering i botten på förgasaren öppna den kommer det bensin är den inte torr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #26 skrivet: 15 juli 2013, 10:22:01 »
Vet ej  dontknow
Iof är ju motorn 9år men knappt använd så den ser ju ut som om man plockat den direkt från lagerhyllan men allt kan väl hända...
Det enklaste efter dagens experiment är väl att börja byta ut bränslepump, flotör och filter bara för att utesluta det.

Stannar motorn även om du skruvat av tanklocket?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #27 skrivet: 15 juli 2013, 10:23:55 »
Min Yamaha 4 hk motor sätter igen munstyckena och den har gått på endast bensin tror det funkar bättre när jag kör den på Aspen men använder den så lite så är inte säker.

Bensin (tillskillnad frÃ¥n E85  ::) ) är en färskvara. Har för mig att jag även tvingats rensa bort torkade bensinrester nÃ¥gon gÃ¥ng.
Brukar du tömma flottörhuset varje höst?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #28 skrivet: 15 juli 2013, 10:27:04 »
Nej men borde säkert gjort det så hade jag sluppit gjort rent det men det tar inte många minuter att blåsa rent förgasaren på en 4 hk motor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nån som kan nåt om Mercury båtmotorer?
« Svar #29 skrivet: 15 juli 2013, 10:30:09 »
En av mina grannar har en verkstad som sysslar med motorsågar och trädgårdsmaskiner, han påstår att INGET har gett honom så mycket jobb som akrylatbensin. På vår/försommar har han full huggning med att byta membran och rensa bränslesystem just pga akrylatbensinens destruktiva egenskaper, nått som knappast förekommer om man använder "vanlig" bensin. Så prova först med att byta alla membran och filter, använd lite "vanlig" bensin för att testa.

Det borde räcka med att rensa/blåsa rent från intorkade bränslerester.
Kommer det sedan soppa ur flottörhusets dränering när man öppnar där och drar i snöret, ja då har man mer eller mindre uteslutit bränsleförsörjningsfel.
Bilderna visar ju en förgasare i nyskick, inte ska det behöva bytas ngt..
« Senast ändrad: 15 juli 2013, 10:31:43 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!